Fotograf: Flickr.com/Redningsselskapet

Kategori: Skeppsbyggnad | Hamn/Logistik | Miljö

AGA Cryo i historisk LNG-leverans

Svenska AGA Cryo har levererat LNG-systemet till vad som sägs vara världens första bogserbåt som drivs på flytande naturgas.

Turkiska varvet Sanmar Denizcilik A.S. ska under oktober leverera en eskortbogserbåt till norska Buksér og Berging – enligt både varv och rederi är det världens första LNG-drivna bogserbåt. Bogserbåten kommer efter leverans att arbeta vid Statoils Kårstøterminal i Tysvær.

Bogserbåtens LNG-system, bland annat en 80 kubikmeter stor tank och bunkringssystem, är tillverkade av svenska AGA Cryo. Huvudmaskineriet och azimuthpropellrarna kommer från Rolls Royce Marine.

Bogserbåten, en av två systrar, har en längd på 38 meter och bredd på 14,5 meter och får en dragningskraft på 65 ton. Med LNG i drivlinan reduceras NOx-utsläppen med 92 procent, CO2-utsläppen med 20 procent och partikelutsläppen med 98 procent.

Kommentarer

  • Andreas Åsenholm

    Det blir intressant att följa hur det går med LNG som drivmedel i skarpt läge. Lycka till!.

    • Patrik

      I Norge har man erfarenhet med LNG som fartygsbränsle sedan omkring år 2000, så egentligen är det en beprövad teknik i dag.

      • Anonym

        Och detta handlar om en norsk bogserbåt som skall jobba i Norge!

  • Anonym

    LOA: 35 meters
    Beam: 15.4 meters
    Draft: 7.5 meters
    DNV-class, 1A1, EO, Gas-fuelled, Oilrec, FiFi 1, Escort (100, 10).
    Enhanced escort capacity of 100 tons with 130 ton winch.
    Speed: 13.5 knots
    Accommodations: 6 persons

  • Anonym

    När skall Färjerederiet byta ut sina dieslar från 70-talet?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.