IMO håller sin 30:e generalförsamling i London från 27 november till 6 december 2017.
IMO

Sverige kandiderar till IMO:s råd

Med ministerbesök satsar Sverige på fortsatt plats i IMO:s råd, men konkurrensen har ökat.

Relaterade artiklar

Infrastrukturminister Tomas Eneroth deltar i dag, tisdag, i IMO:s 30:e generalförsamling (IMO Assembly 30) i London. Syftet med besöket är att främja Sveriges kandidatur till IMO:s råd (IMO Council), som är det verkställande organet inom IMO.

– 90 procent av all svensk utrikeshandel transporteras sjövägen och Sverige har ett intresse av att säkerställa att de fartyg som trafikerar våra vatten har en godtagbar miniminivå avseende säkerhet och miljöskydd. Genom vårt deltagande i rådet har Sverige möjlighet att påverka hur IMO styrs, dess budget och strategiska inriktning. Det är därför viktigt att Sverige får fortsätta delta i IMO:s råd. Vi vill fortsätta driva arbetet för en ökad sjösäkerhet och minskad miljö- och klimatpåverkan från sjöfarten, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Svensk Sjöfart välkomnar medlemskap

Näringsdepartementet uppger att Sverige i princip har varit medlem i IMO sedan organisationen grundades och deltar aktivt i dess arbete. Sverige är även värdstat för IMO:s sjöfartsuniversitet, WMU (World Maritime University) i Malmö.

För närvarande är Sverige medlem i IMO:s råd inom kategori (b). Denna kategori består av tio länder med ”största intresse i internationell sjöburen handel”.

– Svensk Sjöfart välkomnar att Sverige återigen söker förtroende hos IMO:s medlemsstater för att få sitta i IMO:s råd. För svenska rederier är det av stor vikt att Sverige har en stark röst i IMO. På så sätt kan vi tillsammans påverka sjöfartens i en mer hållbar riktning på den internationella arenan vilket är där internationell sjöfart bör regleras. Särskilt viktigt är det nu när vi återigen ser att den svenska flaggan växer, säger Pia Berglund, vice vd på Föreningen Svensk Sjöfart, till Sjöfartstidningen.

12 kandidater

De 40 medlemmarna i rådets sammanlagt tre kategorier väljs på fredag för en tvåårsperiod. För de tio platserna i kategori (b) kandiderar tolv länder: Argentina, Australien, Bangladesh, Brasilien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Indien, Nederländerna, Spanien, Sverige och Förenade Arabemiraten.

– Vi har redan i dag ett fint samarbete med Transportstyrelsen i de långsiktiga regelutvecklingsfrågorna och ser fram emot att utveckla det samarbetet ytterligare och vi önskar Sverige och infrastrukturministern all lycka på fredag när valet till rådet sker för perioden 2018–2019, säger Pia Berglund.