Under kvällen den 8 december försökte man utan framgång vända den kantrade lotsbåten L242.
Gränsbevakningsväsendet

Ström och vågor tänkbar olycksorsak

Sjögång och strömmar från ett större fartyg kan ha orsakat lotsbåtsolyckan utanför Borgå i Finland.

Relaterade artiklar

Dödsolyckan inträffade kort innan ett fartyg skulle lämna lots vid lotsplatsen utanför Emsalö vid farleden till oljehamnen Sköldvik i Finland den 8 december.

Ingen kollision

Den förolyckade lotsbåten L242 är byggd av Kewatec Aluboat i Karleby, Finland. Efter att lotsbåten bärgades den 19 december har undersökningarna av båten kunnat påbörjas.

Enligt tidningen Vasabladet står det klart att lotsbåten inte kolliderade med det fartyg som skulle lämna lots.

Kantrade

Tidningen skriver att det verkar som om olyckan orsakades av en kombination av sjögång samt aktervågor och kraftiga strömmar från det girande fartyget. Detta skulle enligt tidningen ha lett till att lotsbåten kantrade och lade sig på babord sida med 90 graders slagsida. Därefter gick den helt runt. När man försökte bärga båten samma kväll sjönk den.

– Men så här långt talar inget för att det var något fel med båten. Jag tror att lotsbåtarna kommer att få särskilda föreskrifter i regelverket vilket de inte har i dag. De byggs nu som vanliga yrkesbåtar, utan att ta i beaktande att de befinner sig nära stora fartyg i extrema förhållanden, säger Jens Ahlskog, vd för Kewatec Aluboat, till Vasabladet.