Wisby Wave

Kategori: Fartygsaffärer | Tank

Wisby Wave får Maltaflagg

Wisby Tankers flaggar ut Wisby Wave, men ingen av de ombordanställda har sagts upp.

Tankfartyget Wisby Wave om 7.487 dwt har bytt till Maltaflagg. Jonas Engström, vd för Wisby Tankers, säger till Sjöfartstidningen att utflaggningen är en konsekvens av den svenska sjöfartspolitiken. Rederiet kan inte vänta längre.

– Vi ser ingen ljusning på den fronten än så länge och till slut så går det inte att hitta sätt att kunna driva båtarna vidare i den marknad som råder nu, understryker han.

Företagsekonomiskt

Helst av allt skulle Wisby Tankers flagga svenskt.

– När det gäller sjöfartspolitik så agerar vi nog mera företagsekonomiskt. Det bör vara den starkaste signalen till politiker att när rederier byter flagg så finns det företagsekonomiska skäl till det. Hade vi kunnat välja så hade vi nog haft alla våra fartyg under svensk flagg idag, men det är ju inte en ekonomisk möjlighet. Vi är ju svenskar och ett svenskbaserat rederi, betonar Jonas Engström.

På spotmarknaden

Wisby Wave är sysselsatt på spotmarknaden på commercial management för Thun Tankers. Hon tradar i nordsjö- och östersjöfart.

Goda nyheter är i alla fall att ingen kommer att sägas upp på grund av flaggskiftet.

– Vi har administrerat det så att ingen, varken befäl eller manskap, förlorar jobben. De får gå ut och arbeta på våra andra fartyg i stället. Det är också personal vi har haft med oss i många år, flera av dem har även arbetat med oss från start, säger Jonas Engström.

Kommentarer

  • MH

    Varför kan man inte ha kvar besättningen om fartyget byter flagga?

    • Henric

      Om jag inte missminner mig så funkar det inte att jobba på Maltaflaggat om man vill ha en ”bra” relation med de svenska skattemyndigheterna. I alla fall var det så i mitt fall när min norska båt blev utflaggad till Malta. Alla svenskar fick sluta då.

      • Anonym

        Trist att de ska vara på det viset.. Skatter osv borde ju kunna lösas ändå med inkomstdeklaration å sånt..

      • Anonym

        Mattias – Samma här / under Malta gick det inte att arbeta alls, ersatta med Balter som fick lika villkor och löner men arbetar under med andra skatteregler…..( 183 dagarsregel i all ära men är ju livsfarligt om man atrbetar på trampfart, hux flux så har man varit i europa mer än 25 % av tiden beroende på att chartern ändrats, sedan ska man förklara för någon på skattekontoret som inte riktigt förstår att det inte är sjömannen som bestämmer var fartyget seglar….)

    • Bert

      Av skattetekniska skäl så går det alldeles utmärkt att jobba under I stort set vilken flagga som helst men man får själv betala in skatt, arbetsgivare avgift, sociala avgifter till Sverige vilken I slutändan om man seglar på internationella loner inom tank innebär kaffepengar att leva på.

      • Anonym

        Helr riktigt, Rolf, av 13 000 Usd blev det ca 13 000 kr kvar att disponera,

        • MH

          Kan tänka mig att en matros från Asien inte har en allt för hög lön med andra ord då, och väldigt långa perioder till sjös..

  • Andreas Åsenholm

    Ännu en signal som manifesterar de svenska sjöfartsaktörernas bristande förtroende för den förda ( eller rätta sagt obefintliga) sjöfartspolitiken .

  • Rolf B Bertilson

    Det här är ytterligare ett bevis på den avgående regerings tillkortakommande när dt gäller svensk sjöfart. Att under åtta år inte kunna ordna detta med tonnageskatten särskilt som den direkt ansvarige ministern, Catharina Elmsäter Svärd, var för ett införande. Bedrövligt är ordet. Nu hoppas vi på den nya ordföranden i Trafikutskottet Karin Smith Svensson. Före det hon fick den här uppgiften var hon för tonnageskatten. Hoppas det ligger kvar!

    • Anonym

      Och hur var det med regering innan det? Hur har politiken för sjöfarten sett ut de senaste 30 åren? Känns det sannolikt att vikarierna som just nu sitter i regeringen kommer klara av något?

  • NN

    @MH Visst kan man ha kvar besättningen om de skulle vilja jobba med de nya villkor som följer med ny flagg. Inte så troligt dock.
    När stora företag (på landsidan) säljer sina fabriker i Sverige och flyttar till låglöneländer så skulle säkert många av de svenskar få jobb i de nya låglöneländerna. Men jag tror inte det är bara avståndet som skrämmer, utan också att de nya villkor som gäller är mycket sämre (som bl.a lön).

    • Anonymus

      Förmodligen får besättningen som blir kvar erbjudande om att segla under IT-avtalet på deras fartyg som går långfart.
      Tackar besättningen från Wave ja till det erbjudandet kan man nog vänta sig en lite högre lön med tanke på att skatten blir annorlunda, dvs 0% (181-dagarsregeln). Vet inte hur Wisby gjort här men en spekulation kan vara att de gjort på detta viset.

  • Charlie J

    Sjöfartspolitiken försvann redan på 60-talet när man förbjöd kreti och pleti att vara med som partredare utan endast personer som redan hade ett intresse i näringen.
    Det är därför som Wagenborg samt många andra har kunnat expandera och i samma veva slagit ut andra mindre redare utan samma möjlighet skattemässigt.

  • Anonym

    Inte har väl våra kära politiker tid med att rota i detta med tonnageskatten. Nu gäller det att ta emot så många flyktingar som möjlig och så har vi anhöriginvandringen också.Hurra för Reinfeldt och de andra i alliansen.

  • Anonym

    Kan dom ha 40 kr / timme ?

  • Anonym

    För lite bidrag från staten till de snickna Redarna det är vad det handlar om…

  • gargamel

    Nu är slutet närmare än någonsin..

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.