Mathias Eriksson Hallin, Patrizia Strandman, Marcus Palm och Marie Karlberg är det nya och utökade marknadsteamet hos Mälarhamnar AB.
Västerås stad

Vill se mer gods på Mälaren

Med ett nytt marknadsteam ska Mälarhamnar få över mer gods på Mälaren. 

Relaterade artiklar

Den nya avdelningen marknad och försäljning består av Mathias Eriksson Hallin, Patrizia Strandman, Marcus Palm och Marie Karlberg. 

Avgifterna ett hinder

– Just nu går vi igenom avtal och samtalar mycket med våra kunder. På det större planet jobbar vi med att utveckla affären, kundnöjdheten, höja lägstanivån och effektivisera allt vårt arbete, berättar Patrizia Strandman, chef för den nya gruppen i ett pressmeddelande från Västerås stad och fortsätter:

– Det finns otroligt mycket gods att transportera men nu är det så dyrt att gå in i Mälaren. Vissa uppdrag vi har räknat på kan vi ta 0 kr i marginal och det är ändå billigare att köra på lastbil. Så vi ser avgifterna som ett hinder. Det är svårt att sälja in något som är dyrare än att åka lastbil. Om avgifterna går ner tror vi att det blir ”proppen ur”, säger hon. 

Större fartyg

Under 2019 ska bland annat ett nytt kundsystem och dokumenthanteringssystem införas. Nya magasin ska också införas på området. Nyligen invigdes även en ny cirkulationsplats i Västerås hamn. Enligt hamn-vd:n Carola Alzén kommer cirkulationsplatsen att underlätta för trafiken till och från hamnen, ”vilket är bra eftersom hamnen väntas ta emot större fartyg och mer gods i framtiden”.

Mälarhamnar har verksamhet i Västerås och Köping och ägs av de båda kommunerna.