Fotograf: Karsten Bidstrup

Kategori: Specialfartyg | Miljö | Passagerarsjöfart

Vackert, vänligt och farligt i Nordvästpassagen

Hurtigrutens nya expeditions- och kryssningsfartyg Roald Amundsen har just tagit sig genom Nordvästpassagen.

Fartyget blev därmed det första hybridfartyget i världen att ta sig genom den mytomspunna farleden som förbinder Atlanten med Stilla havet.

Roald Amundsen är specialanpassat för att segla i några av världens mest krävande farvatten. Hon är utrustad med banbrytande grön teknologi och batteripaket som stöttar lågutsläppsmotorerna. På så vis minskas CO2-utsläppen med mer än 20 procent jämfört med andra kryssningsfartyg av samma storlek.

Snö och is

Befälhavaren Kai Albrigtsen säger i ett pressmeddelande att de upplevde både starka stormar, kuling, snö, dimma och is.

– Men vi upplevde också norrsken, spektakulära solnedgångar, storslagen natur och fantastiskt djurliv.

Störst intryck på kapten Albrigtsen gjorde dock bemötandet från den gästvänliga befolkningen längs farleden.

Tidigare otänkbart

Daniel Skjeldam, koncernchef för Hurtigruten, säger i pressmeddelandet att för bara fem år sedan ansåg man att kryssningsfartyg med batteripaket var i det närmaste otänkbart.

– Men med den här gröna milstolpen skriver vi historia tillsammans med våra gäster och hedrar polarhjälten Roald Amundsen som fartyget är uppkallad efter.

Farlig farled

Nordvästpassagen har i hundratals år lockat äventyrare och upptäcktsresande från hela världen. Men farleden är farlig med oberäkneligt väder och risk för packis och nedisning.

Roald Amundsen var den förste som lyckades ta sig genom passagen, en resa som tog tre år, 1903–1906.

Hybridfartyget med samma namn behövde tre veckor för samma resa.

Döps i november

Nu ska fartyget Roald Amundsen segla söderut längs den nord- och sydamerikanska kusten för att döpas i november efter ankomst till Antarktis.