Utredning föreslår skadeståndsansvar vid sjötransport

I tisdags överlämnade HNS-utredningen sitt betänkande Skadeståndsansvar vid sjötransport av farligt gods (SOU 2006:92) till justitieminister Beatrice Ask (m). Utredningen lämnar som förslag att Sverige ska tillträda 1996 års internationella HNS-konvention (Hazardous and Noxious Substances) om ansvar och ersättning för skada vid sjötransporter av farliga och skadliga ämnen. Hittills har åtta länder undertecknat konventionen. Enligt konventionen finns det omkring 6.000 skadliga HNS-ämnen, det rör sig främst om kemikalier av olika slag, olja, kondenserad naturgas (LNG) samt petroleumgas (LPG). Skadeståndsansvaret är tydligt och riktat framförallt mot fartygets ägare. Skadeståndet ska spegla fartygets tonnage.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.