UPM Seaways, som svarar för sjötransporterna inom skogsindustrikoncernen UPM, reducerar antalet inhyrda roro-fartyg. Efter årsskiftet lämnar Mimer och Miranda trafiken och kvar blir Misana, Misida och Mistral. Samtliga roro-fartyg ingår i Godby Shippings flotta. UPM Seaways opererar därefter i egen regi roro-trafik endast till Santander via Gdynia. På returresan går fartygen via Radicatel, Harwich och St Petersburg. För att reducera bunkerkostnaderna kommer linjen att köras med låg marschfart med tre veckors rundresa.För övriga roro-skeppningar utnyttjar UPM Seaways Finnlines och Transfennicas linjetrafik. Däremot planeras inga nedskärningar i UPM Seaways egen trafik med konventionella lastfartyg.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.