Finnmill är inte längre kvar i den svenska handelsflottan.
Pär-Henrik Sjöström

Två roro-fartyg halar den svenska flaggan

Finnlines har registrerat sina tidigare svenskflaggade roro-fartyg Finnmill och Finnpulp i Finland.

Relaterade artiklar

Nu har även roro-fartygen Finnmill och Finnpulp lämnat den svenska handelsflottan. Finnlines skiftade nyligen från svensk till finländsk flagg på de två systerfartygen.

Finnlines svenskflaggade flotta fortsätter därmed att minska. Kvar under svensk flagg i Finnlines-flottan finns fortfarande de fartyg som går i trafik mellan Malmö och Travemünde, nämligen Finnpartner, Finntrader, Finnclipper och Nordlink.

Finnlines har också beslutat att sälja Europalink till Grimaldi Group för ett pris som är något högre än bokföringsvärdet. Före detta svenskflaggade Europalink har varit utchartrad till Grimaldi sedan oktober 2012 för trafik på Medelhavet då det inte behövs i Finnlines egen trafik.

 


Lämna en kommentar på "Två roro-fartyg halar den svenska flaggan"

Hittills finns det 48 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Ulf Netsö Svara

    Vad är den totala kostnaden i mellanskillnaden för ett rederi som har svensk flagg eller flaggar ut det till annat land, någon som vet?

  • F6T Svara

    Kanske dags och börja plugga till begravningsentreprenör…..finns säkert jobb.

  • Well Duuuuh Svara

    Man flyger droner fran ett frimarke till ett annat varsomhelst pa jorden.
    Snart kommer forarlosa bilar. Att infora remotkontrollerade fartyg ar en tekniskt latt sak idag.
    Inom ett 10 tal ar kommer sjomansyrket att forsvinna helt
    40% av dagens jobb kommer inte att finnas om 20 ar.
    Knepet idag ar att utbilda sig till nagot som ger dig ett jobb nar du ar utexaminerad.

  • janne. Svara

    Hej,värst vad ni är matrosanknytna, vi som seglar i maskin då,jag går som maskinbefäl o motorman o rep,så jag ser saken fr olika nivåer,råkade ut för en förste som knäppte med fingrarna o tyckte jag skulle gå ut o plocka upp skiten efter hans jobb,sånt gör var o en efter sig själva på den här båten,då fick jag höra att fillipinare var mer lydiga,osv,är det så man ser saken så,och varför har inte vi till sjöss,ob till lägg o en massa annat,hur kan facken gå med på sånt,tack för mig.

  • Bo baldersson Svara

    Upp med hakan grabbar !jordens yta är täck av 75% vatten och resten är bara till för att förtöja i.
    Och nästan allt gods som produceras i vår värld skall åka med fartyg,marknaden växer stadigt.
    Sverige behöver svenska matroser och svenska befäl om vi skall ha en svenskflaggad flotta.
    Vi behöver sund sjöfartspolitik som respekterar såväl redare som arbetstagare ,det som började med ett välmenat sjöfarsstöd 1989 för att gynna både rederi och svenska sjömän har urartat och man härskar numera sjöfatspoltiken genom söndring ,fackförbunden har tappat greppet och människor ger sej på varandra ,det kan man ju klart avläsa i debatten och i samhället .
    Jag tycker som Rolf ,facket måste förnyas och rederierna också , something is rotten in the state of denmark .

    • CDT Svara
      @Bo baldersson:

      Håller med, tror även att efter MLC-2006 har kommit till så kommer ”budgetbesättningarna” att försvinna mer och mer. Mer krav på deras anställning kommer krävar, snart ska dom väl ha lön enligt samma 1-1 system som vi svenskar har och då är det nog inte längre så lönsamt att ha dessa budgetbesättningar.

  • Ilandgången. Svara

    Det krävs nog att sjöfarten syns och hörs mer. Som någon skrev här tidigare så en liten nedlagd verkstad skapar stora rubriker men när ett rederi flaggar ut massa båtar ger det inget eko. Fackförbunden borde ju kanske gapa och skrika. Men det blir nog först när medlemsantalet sjunker för så länge medlemmar bara betalar är det nog lungt.

    Nej.

    Lägg en ACL båt på tvären i Göteborgs hamn.
    Lägg en Scanlines-båt i Trelleborgs hamn-hål samtidigt som någon bombhotar Öresundsbron.
    Täpp till Stockholmstrafiken med nåt som går där.

    Sen är nog debatten igång !!!

    • aktiv sjöman. Svara
      @Ilandgången.:

      Facket för en (S)kitpolitik så de kommer inte göra ngt vettigt.

  • Sven Hansson Svara

    Jag har hellre en duktig filipino matros som gillar sitt jobb än en svensk fyllematros som mest sitter och gnäller.

    Inse fakta, vi har matroser för att göra ett jobb, inte för ngt annat.

  • Anonym Svara

    Man borde räkna en Svensk matros som 3 filippiner för att komma upp i samma arbetsförmåga. Filippinska matroser är inte heller speciellt dåligt betalda i min mening, på den båt jag jobbar tjänar dom drygt 2000USD/mån (utan övertid!!) vilket är 6-7ggr så bra lön som dom skulle få om dom jobba iland i Filippinerna. Det är små summor i jämförelse med att ha en Svensk matros, jag tror knappast det skulle vara en omöjlighet att få ut hungriga unga Svenska matroser för 17-18 tkr, jag kan ha fel dock.
    Och för att tala om deras kunskap som befäl, vart ska man ens börja. Nä på däck kan dom väl vara trevliga och men på bryggan har dom verkligen inget att göra.

    Den här kommentaren är redigerad av Sjöfartstidningen, vi ber alla att hålla god ton och tänka på våra regler för kommentering.

    //Fredrik Davidsson, redaktionschef och ansvarig utgivare

    • Sjöman Svara
      @Anonym:

      Jag har varit till sjöss i 37 år med början som jungman och numera kapten. Har således jobbat med många nationaliteter dock inga svenskar de senaste 10 åren. Din uppfattning om andra nationaliteter tycker jag är totalt fel. Det finns massor med duktiga asiatiska matroser och styrmän. Det finns också dåligt folk, precis som i Sverige. Det går inte att generellt säga att någon är bättre eller sämre än andra. Detta har jag lärt mig genom åren.

    • Anonym Svara
      @Sjöman:

      Tycker du på fullaste allvar att det inte känns riktigt tråkigt att du inte fått uppleva att arbeta med några svenskar det senaste 10 åren. Okej du har varit till sjöss i 37 år så då antar jag att du inte heller har många kvar innan du går iland, så ditt intresse i hurvida vi som är nykläckta styrmän skall klara av framtiden inte är speciellt stor.

      VI svenskar måste få redarna att förstå att billigast är inte alltid bäst, om det är som du säger har jag bara upplevt andrahandssorteringen av billig besättning men jag ser fram emot att få en ändring på det.
      Det är ju även en hel del skolor i filipinerna som inte är STCW anpassade, så deras borde inte se ljus ut. Men skulle dom stänga av alla de sjömän som inte är rätt utbildade skulle sjöfarten stanna upp totalt.

      Så jo jag skulle säga att svenskar Generellt är bättre än filippinare, eftersom vi har bättre skola och utbildning att erbjuda än vad dom har, visst finns det svenska stolpskott, men inte generellt sätt.

  • Anonym Svara

    Hej sjöfartstidningen!
    Många frågor stöts och blöts uti från ett sjömansperspektiv i tidningen och man försöker också att följa den politiska debatten, ibland inte helt objektiv och man verkar helt och hållet låst sej vid tanken att det enda rätta för Sverige är att vi skulle kunna rädda sjöfarten om vi inför ett permanent låglönesystem. Man har lyckats få omvärlden att tro att å ena
    Sidan ser det helt hopplöst ut ,lika bra att lägga ner sjöfarten .eller att man borde få ännu mer subsidier .
    Det finns inte mycket till tro på de fria marknadskrafterna ,man tror på en politik som man försöker avskaffa i övriga samhället .vi konkurrensutsätter all offentlig verksamhet i Sverige idag , fine !
    Eller ? Kan vi inte släppa dåtid och öppna en sida där alla läsare kommer med idéer om vad som skulle vara bra för svensk sjöfart och
    Sverige och svenska medborgare ?
    Rolf var ju inne och tänkte till om börsen ex.
    Om nu inte börsen är så attraktiv för våra familjerederier så kan man tex
    Införa möjligheter för företag och enskilda bolag ,privatpersoner att ex få göra avdrag för pengar man lånar ut till rederier och möjlighet till förlustavdrag .så att rederier får tillskottt av nytt kapital och unga människor får möjlighet att starta verksamhet . Bara ett förslag Helge !
    Mer förslag och idéer !!

  • Anonym Svara

    Rederier har det förspänt som kan välja lagstiftning ,skattebörda och besättning runt om i världen .man behöver inte bygga en ny fabrik eller lägga tillverkningen i politiska oroshärdar .så har det alltid varit .
    Vad är problemet ?
    Vi behöver väl inte jobba för kineslöner och förändra svensk arbetsrätt för att redare flaggar ut ?
    Den svenska industrin flaggade ut på 70 talet . SKF har endast 6 procent av sin tillverkning i Sverige .
    Och för hundra år sedan var ca 70 procent bönder i Sverige ,var ligger visionen hos fack och arbetsgivare .
    Hallå vakna upp !
    Intet nytt under solen !

  • Anonym Svara

    Visst Båsen.
    Du har helt rätt för arbeten som kräver hög kompetens och i många fall i extrem miljö (Nordsjön) finns det behov av duktiga svenska matroser. Men på vanliga fartyg i fjärrfart är inte kraven så höga och det går utmärkt med en billigare besättningsman.

    Efter att seglat många år med svenska matroser (och gjorde det senast idag) kan jag konstatera att det inte är gott om svenska matroser som klarar att jobba i båtar i Nordsjön. De jag ser i mitt jobb sitter hellre och beklagar sig i skitmässen. De har ingen vidare arbetsmoral och rör båten på sig lite så är det nästan strejk.

    • Johan Svara
      @Anonym:

      Ja det var den kompetensen det, som vi ska ”värna om och hålla inom landet för utveckling”

    • Retro Svara
      @Johan:

      Vad trött jag är på dig och all smörja du skriver i den här tråden.
      Hitta ett gem att sortera, för fartygsdrift förstår du dig inte på.

    • Johan Svara
      @Retro:

      Vad har fartygsdrift med politk- och ekonomifrågorna kring den Svenska sjöfarten att göra?
      Själv är jag alldeles för trött på att lyssna på sjömän som tycker ”det hade varit trevlig med en Svensk flagga därbak”.
      Vad sägs om att du kommer med lite motargument? Eller kan du bara säga åt folk att de pratar smörja? Lite dåligt med substans i det uttrycket.

    • Retro Svara
      @Anonym:

      Vad är ett vanligt fartyg ?
      Oljetank/kemtank/gastank, kryssningsfartyg har ofta väldigt höga krav ställda på sig.

  • Båsen Svara

    Svenska Matroser, det finns jobb för er i Norge, bry er inte om Sverige eftersom Sverige bryr sej inte om er sedan mycket lång tid tillbaka. Har varit drygt 40 år till sjöss och är nu till sjöss i Norge sedan -08 och seglar här som bås och kranförare, kan inte bli bättre.

    • Roger Ekström Svara
      @Båsen:

      Hej Båsen. Har varit på land ett antal år, driver eget. Seriös och ambitiös med bra drivkraft utan gnäll och kverulans, lätt att lära och har en gammal styrman/sjökapten i grunden. Flytande engelska och god norska. Just nu trögt på min marknad i Sverige. Jag har inga problem med att ta matros igen… Hör du nåt når du mig på 0722-270270. Mvh Roger

  • Anonym Svara

    Jag skrev: ”Jag menar inte att svenska matroser inte är värda lönen, men jämfört med andra nationers blir det fel.”
    Med det menas att en svensk matros tjänar mer än motsvarande kollegor från andra länder. Visst kan vi bara jämföra mot svenska löner i Sverige. Men, en svensk matros jobbar globalt och hans tjänster kan köpas billigare i annat land. Det är där som problemet ligger. Inte att han inte är värd pengarna utan att samma tjänst kan köpas billigare.

    Fortsätter ni bara jämföra löner inom Sverige så kommer vi inte ha svenska matroser snart.

  • anonym Svara

    Var och en som läser sjöfartstidnignen skulle kunna ställa sej frågan om en svensk matros
    som har ca 23000 i månaden är dyr? han jobbar utan vanliga x-tra ersättningar såsom obekväma arbetstillägg och mycket mindre i övertidsersättning och skifttillägg mm jämfört med en vanlig svensk i motsvarande arbetsmarknad ex driftspersonal i skift. dessutom får rederiet tillbaka skatten och sociala avgifter ,det blir kanske en kostnad på ca 1500 i månaden för en svensk matros ,är det dyrt ?? man skall jämföra med svenskar ,för vem av er andra som styr och ställer i detta forum och inte är sjömän vill bli jämförd med arbetare från de fattigare länderna i världen? och om det är så himla bra för sverige varför inför vi inte detta i alla branscher i demokratins namn,eller är detta bara ett uttryck för den så väl utbredda nånannanismen som breder ut sej .

  • Anonym Svara

    Hmm, en svensk matros är så otroligt mycket dyrare än en från de flesta andra länder. Och matroser från andra länder gör oftast inte ett sämre jobb än svenska.
    Jag menar inte att svenska matroser inte är värda lönen, men jämfört med andra nationers blir det fel.
    Samma problem finns i de flesta arbeten av global karaktär. Så länge svenskar är dyrare så gör någon annan jobbet. Se bara till andra näringar inom transport- & byggsektorn.

    Det vi möjligtvis kan hoppas på är att politikerna blir konkurrensutsatta. Att vi kan få rösta på riksdagspolitiker som ställer upp på att arbeta för lägre lön vore finfint. Jag skulle omgående ge min röst på den politiker som vill sitta i riksdagen för halva ersättningen. Det kan ju knappast bli sämre mot idag…

  • Anonym Svara

    Svenska sjömmän går arbetslösa idag…Befäl har väl större chans att få jobb i andra flagg men Manskap sidan …Knappast!! Den här negativa stämplen på sjöfarten har ju inte gjorts att Ungdomar söker sig till sjöss idag..O den trenden får ju vågor på vattnet till Befälsutbildningarna oxså i Framtiden!! Jag har inte hållt på länge som andra Började 1975..Fernström!! Dom kursade efter Oljekrisen…Sen Johnson´s dom Försvann oxså…Visst har det rört på sig inom sjöfarten ,,Men inte som idag!!!!

  • Johan Svara

    Jag jobbar inom sjöfarten, i Sverige, så jag är väl insatt i debatt och sakfrågor.
    Det ger absolut inkomster till Svenska staten, men till vilket pris?! Förstår ni inte att om det hade varit en guldgruva hade Borg och co sedan länge kalkylerat ut det.
    Det skapar arbete, absolut, men fortfarande, till vilket pris och hur mycket arbeten? De arbete som skapas utöver redan befintliga arbeten har jag mycket svårt att se. Världen är fortfarande global och man arbetar på globala företag med dator och telefon som arbetsplats. I vilken form ges arbeten om sjöfarten stannar inom Sverige? Vilka går arbetslösa idag pga utflaggningen?
    Att behålla och utveckla den kunskap som finns är mycket luddigt argument som är applicerbar på vilken skrotfirma som helst. Försök med något annat.
    Jämför inte med Danmark. Danmark är en übernation med världens i särklass största containerrederi inom landets ramar, för att inte tala om alla kringområden bolaget härör kring. Sverige kommer aldrig att komma i närheten av Danmark, hur mycket man än satsar på sjöfarten. Danmark som land är helt beroende av sjöfarten och i synnerhet av Maersk. Sverige kommer aldrig att komma i närheten av det.
    De länder som tar flaggor från Sverige kommer att utöka sina stöd och premier om Sverige skulle arbeta aktivt för att flagga tillbaka. Det är ett moment 22. Det finns länder som är helt beroende av att andra länder kör med deras flagga. De har helt enkelt inga andra inkomster, eller väldigt få andra.
    Inse fakta och förstå att Sverige inte har något att hämta.

    • Konsignera Svara
      @Johan:

      Sverige var en gång en större sjöfartsnation än Danmark. Men de gjorde allt rätt och vi gjorde allt fel. De fortsätter att göra allt rätt och vi fortsätter att göra allt fel.
      Att du arbetar inom sjöfarten och ändå inte klarar av att göra en vettig omvärdsanalys är knappast något att skryta om. Tvärtom.
      Behålla och utveckla kunskap är ingen flum.

    • Svensk Sjöman Svara
      @Johan:

      Jag började till sjöss för 30 år sedan. Då var den svenska handelsflottan dubbelt så stor som den Danska. Idag är den Danska 10 gånger större än den Svenska. Som redan nämnts i ett annat inlägg så har danskarna gjort allt rätt och svenskarna alla fel som kan göras. Om det är för sent eller inte är svårt eller omöjligt att säga, men bättre sent än aldrig att åtminstone försöka rädda vad som räddas kan och sedan bygga vidare på detta. Du Johan får tänka en gång till och kanske ytterligare en gång. Försök att se lite längre, va optimist istället för att vara så negativ, med din inställning så kan vi alla göra som Borg och hans manskap vill, nämligen klippa gräs, städa åt varandra och dricka latte på café istället för att ha riktiga jobb som drar in pengar till statskassan.

    • Johan Svara
      @Svensk Sjöman:

      Dessvärre är det antagligen på tok för sent. Att Danskarna har gjort saker och ting rätt de senaste 30 åren har inget att göra med hur situationen ser ut i Sverige idag. Om Sverige skulle ”komma ikapp” Danmark tar det inga 30 tappade år. Det tar förmodligen oändligt med år, utredningar och kostnader.
      I övrigt har jag mycket svårt att ta individer som beblandar sig med begrepp som ”riktiga jobb” och ”som drar in pengar till statskassan”, seriöst. Hur definierar du ett ”riktigt jobb”? Vilka jobb drar inte in pengar till statskassan? Kan inte Svensk sjöman göra en mer grundlig beskrivning på ett ”riktigt jobb”?
      Det var längesen Sverige var ett industriland. Företag säljer ut sig själva till låglöneländer. Det gäller alla arbetsområden, och det är inte ett resultat av dålig politik. Det är ett resultat av att alla fackföreningar, klubbar och organisationer ska höja löner till skyarna. Fungerar det inte så sätter man sig på pottkanten och vägrar arbeta (strejk) = dagisfasoner. Naturligtvis flyttar företag, när konkurrensen hårdnar.
      Är fortfarande mycket intresserad av att veta hur mycket pengar ett sjöfartsstöd skulle kosta Sverige och skattebetalarna, och med det är jag naturligtvis intresserad av vad det ger oss. Det talas om jobb till höger och vänster. Fortfarande, hur många går arbetslösa idag pga den otillräckliga (enligt många) satsningen på sjöfarten? Vilka jobb skapas för de idag arbetslösa, som de inte har möjlighet att söka idag?

    • Svensk Sjöman Svara
      @Johan:

      Förlåt Johan, men med ”riktiga jobb” och ”statskassan” menar jag arbeten som bidrar till tillväxten och till handelsbalansen. Visst gör även RUT arbeten detta, men till vilket pris som du brukar skriva. Om du är vaken nog så ser du också att industrin börjar flytta tillbaka från låglöneländerna till väst världen igen. Den flod av företag som en gång flyttade österut är nu bara en rännil medans det som sagt börjar vända för västvärlden och där bör Sverige vara vakna och vara med. Du nämner också fackföreningar som skuld till att företag flytta ut. Visst kan det vara så, men det är idag lättare att flytta en fabrik från Sverige än till exempel Italien eftersom lagar gör det dyrare och arbetare är mer skyddade. Du nämner också att du arbetar inom sjösektorn. Får man fråga med vad? Vilken erfarenhet har du med den negativa inställningen? Själv har jag som sagt 30 års erfarenhet av sjöjobb, numera som Teknisk Inspektör i ett utländskt rederi eftersom jobben är få i Sverige. Jag hade gärna arbetat i Sverige för ett Svenskt rederi. Dessutom är de Svenska lönerna så låga om man överhuvudtaget hittar något jobb. Så inte är det lönekostnaderna som är boven i dramat här. Om du vägrar att jämföra Sverige med Danmark så kan du ju se på Norge eller Holland istället..

    • Johan Svara
      @Svensk Sjöman:

      Finns oändigt med jobb utanför RUT som bidrar till tillväxt och till handelsbalansen. Alla jobb, utanför RUT, bidrar till det nämnda.
      Det är att ta i att säga att företag börjar flytta till västvärlden. Stora Europeiska pappersföretag, kemföretag och industriföretag öppnar fabrik efter fabrik i Asien, och i Sydamerika.
      Näst på tur att industrialieras är väl Afrika. Min gissning är att Europa kommer att dala långt ner om man ser över kanske 200 år. Sedan startar cirkeln om, och det är billigare med arbetskraft här. Men det är en annan diskussion.
      Jag arbetar med försäljning, marknadsföring och med personalfrågor på ett större globalt rederi. Jag har inga 30 års erfarenhet, men det behöver man inte ha för att inse verkligheten och förstå att Sverige inte är vad det en gång var och inte heller kommer att bli, vare sig det gäller industriföretag eller sjöfart.
      Varför vill du jobba hos ett Svenskt rederi?
      Holland kan du inte heller jämföra med. Holland har en utav de mest fördelaktiga landsplaceringarna av alla länder i Europa när det kommer till sjöfart, varför många av de allra största industriföretagen och sjöfartsföretagen har placerat sig i Beneluxområdet.
      Norge däremot. De kan vi jämföra med. Vad behöver vi idag göra, för att närma oss Norge som sjöfartsland? Vad kommer det att kosta och vad kommer det att ge oss?

    • Svensk Sjöman Svara
      @Johan:

      Ja du Johan, jag har kallat dig för negativ förut och jag gör det igen. Antingen tar man fighten eller så sätter man sig med armarna i kors och väntar på att siste man släcker lyset. Om alla skulle se Sverige som förlorat som du gör, så kan jag hålla med dig, men jag tror och hoppas att det trots allt finns folk som vill Sverige som nation väl. Med ditt resonemang så tycks alla länder utom Sverige ha någon fördel i den globala kapplöpningen. Det tycks inte spela någon som helst roll vilka länder jag tycker vi ska jämföra oss med utan att du bara ser det negativa för Sverige och det positiva för andra länder. Jag håller för övrigt med dig vad gäller Afrika, men det är som du säger en annan diskussion. Det är bara att konstatera att vi har olika sätt att se på saken vad gäller Sveriges framtid och jag hoppas att du har fel.

    • Johan Svara
      @Svensk Sjöman:

      Tycker ändå man kan konstatera att vad gäller Sveriges framtid så ligger den inte inom sjöfarten i någon större omfattning. Oavsett om man vill det eller ej.
      Naturligtvis kommer många att arbeta inom sjöfarten i framtiden även i Sverige, men att det är Svenskägda företag känns föga troligt.
      Jag sa att vi kan jämföra med Norge och ställde ett antal frågor. Dock inget svar?
      Vad behöver vi göra för att närma oss Norge? Vad kommer det att kosta gentemot vad det ger oss?
      Vilka går arbetslösa idag inom sjöfarten pga att fler företag flaggar ut?
      Vilka nya jobb skapas i Sverige med ett ökat sjöfartsstöd, med betoning på nya? Finns massor av jobb inom olika delar av sjöfarten i Sverige idag, dock ofta på utlandsägda företag.
      Man kan inte bara säga att det hade varit trevligt med Svenska företag, som många gör, utan att faktiskt se till vilken skillnad det gör, både för individen och för landet.

    • Bolinspruta Svara
      @Svensk Sjöman:

      Jag håller med dig. Om män som Johan får leda så kommer vi aldrig någonstans.
      Jag ser möjligheter överallt. I varenda buske så finns det ett problem att lösa och en miljon att tjäna. Sveriges största tillgång är dess befolkning. Svenskar är duktiga välutbildade med gott om fantasi. Vi tar ansvar för vårt arbete och stjäl inte från vår arbetsgivare…. Det sista kan verka fånigt, men jag har mött så många lurendrejare över hela världen. Mäniskor som inte kan förstå hur jag an tacka nej till en muta.
      Så länge som vi inte låter uppgivna fatalister som Johan ta över, så ser vår framtid ljus ut.

    • Johan Svara
      @Bolinspruta:

      Säg det till de som bestämmer över infrastrukturen i Sverige, politiken därkring och i synnerhet inom sjöfarten.
      Det är inte jag kan jag glatt påstå. Det är inte jag som mer eller mindre avvecklat sjöfarten i Sverige.
      Jag kan bara inte se hur Sverige skulle kunna vända den trend som nu är ett faktum. Att Sverige gjort fel de senaste 30 åren kan man gräma sig över, men är högst ointressant idag.

  • Anonym Svara

    Håller med Svensk sjöman..Du Johan!! Du vet inta vad du Pratar om!!!!.Vilket område jobbar du i??Visst ryker det i andra skorstenar oxså helt klart…Under vilka arbets förhållande då?? jag säger inte att Sverige är bäst på arbetsmiljö el inom andra områden..men utarmas Sveriges flotta har vi Ingeting att säga till om Internationellt..Visst lever vi en Global värld men man ska väl inte sitta med armarna i kors för dä eller samtycka till Att en svensk sjöfart försvinner …Detta gäller alla Jobb i Sverige!! Det verkar som alla ser om sitt lilla revir o det som rör andra Vill man inte se eller Höra om..

  • 29 Svara

    Pessimist!! det är såna som du som gör att sjöfarten försvinner från Sverige Johan.

  • Johan Svara

    Ja ärligt talat. Vem bryr sig?
    Det är en internationell marknad och global värld vi lever i. Fartyg flaggas ut och fabriker stängs. Volvo ägs av Kineser och Stora Enso stänger pappersbruk efter pappersbruk, bara för att nämna två av hundratals nämnbara företag.
    Sverige är ett pytte-pytte-land i många avseenden, och inom sjöfarten med all global konkurrens är vi sedan länge utdöende.
    Kan inte de sjömän som förespråkar Svenska flaggor tala om VARFÖR vi ska ha Svenska flaggor?
    Argument som att ”det hade varit trevligt med en gul-blå flagga därbak” fungerar inte och har aldrig gjort.

    • Svensk sjöman Svara
      @Johan:

      1. För att det ger inkomster till Svenska staten.
      2. För att Sveriges röst skall ha tyngd i internationella sjöfartsforum
      3. För att det skapar arbete i Sverige, även inom kringområden
      4. För att behålla och utveckla den kunskap som finns
      Ja det finns fler argument. Att Sverige är ett ”pytte pytte land” håller inte. Titta på Danmark till exempel. Mycket mindre än Sverige men med en mycket sjöfartsinriktad politik som ger utdelning i många led.

  • Anonym Svara

    Ryck upp Er! Det ryker i andra skorstenar. Det hör till branschen att det är uppåt och neråt. Har man valt sjöfarten som arbetsgivare är detta något man måste tåla.

    • Angerboda Svara
      @Anonym:

      Vad är det där för dösnack. Vi har aldrig haft en sån här utflaggning förut.
      Nu är snart svenska handelsflottan borta.
      Man ska inte ”tåla” något alls. Det är ett uttryck för fatalism.
      Framtiden skrivs inte för oss utan av oss. Vi kan ändra på den om vi vill.

  • Cook steward Svara

    Detta är ett precis vad som den Nu sittande Regering har kämpat för i alla år sen dom kom i regerings ställning..Sjöfart,,Transport över huvudtaget är inget dom prioreterar…Bara att inse detta…Ingen tar Notis om att ett Rederi Flaggar ut och att personer blir drabbade..En liten verkstad Någonstans i svergige drabbas så är allt på Nyheterna och i Tidningar snabbt..Men oss till Sjöss o transport sektorn Helt Tyst….Radikal förändring Behövs i alla Leden..Synas o Höras mera!!!!

  • Anonym Svara

    Varför gör inte regeringen något åt det?

  • Ja nu har vi inte många båtar kvar att kunna jobba på.
    4 stycken typ. Det kan ju inte bli svårt att fylla dom med besättning 🙂