Fotograf: Sjöfartstidningen

Kategori: Tank | Ekonomi | Fartygsaffärer

Två P-max på charter till Asien

Concordia Maritime chartar ut två av sina tankfartyg till ett icke namngivet olje- och gasbolag i Asien.

Chartern för Stena Provence och Stena Polaris sträcker sig till att börja med över sex månader, fram till årsskiftet.
“Sedan januari i år har vi implementerat en mer aggressiv charterstrategi för att maximera fartygens goda intjäningskapacitet, något som också är fallet inom ramen för det här avtalet,” tillägger Kim Ullman, vd på Concordia Maritime.

Grundgående

Stenas P-maxfartyg är 183 meter långa precis som en traditionell MR-tanker, medium range, men bredare med sina 40 meter som gjort det möjligt att minska djupgåendet till i sammanhanget grunda 11 meter. Fartygen lastar 50.000 kubikmeter och deras dödvikt är 65.200 dwt.
Concordia Maritime, Stenakoncernens börsnoterade tankrederi, äger tio P-maxfartyg och en Suezmax-tanker. Bolaget har också två MR-produkttankers i beställning för leverans senare i år och nästa år.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.