Transatlantic tittar på isbrytare i miljardklassen

Skärhamnsrederiet Transatlantic kan komma att göra en storbeställning innan året är till ända – fyra stora isbrytare för sammanlagt fyra miljarder.– Vi räknar med ett beslut före sensommaren, för leverans runt 2013. Vi tittar på isbrytare i Oden-storleken och med den kapaciteten. Jag kan bekräfta att priset per enhet ligger i trakterna av en miljard. Men jag vet inte om det blir dieselelektriskt framdrivningsmaskineri som på Oden, det återstår att se, säger Stefan Eliasson, tillförordnad vd.– Det finns en strategi för offshore- och isbrytningsverksamheten när det gäller befintliga fartyg, men vi har insett att det kommer att hända väldigt mycket på offshoresidan de kommande åren i USA, Kanada och i de arktiska områdena. För att utveckla konceptet vill vi därför beställa kraftfulla isbrytare som kan jobba i tuffa miljöer. I Arktis har vi isförhållanden med tre meter tjock flerårsis.Oden som tillhör svenska Sjöfartsverket mäter 107,7 meter i längd och 31,2 meter i bredd, fartyget har en maskinkraft på 24.500 hkr och gör 15 knop i öppet vatten.Transatlantic jobbar nu intensivt med att få till stånd långa charterkontrakt med något/några av de stora oljebolagen, däribland amerikanska Exxon.– Vi behöver definitivt kontrakt med oljebolag, de här fartygen bygger man inte på spekulation. Jag kan inte kommentera hur de här samtalen fortlöper, men Exxon är en av intressenterna.Samtidigt förhandlar Transatlantic med flera varv, däribland kroatiska Uljanik Shipyard. Eftersom Saab AB förhandlar om en försäljning av flera stridsflygplan av märket Gripen till det kroatiska flygvapnet, är Uljanik högintressant. Den kroatiska regeringen kräver nämligen en industriell motköpsaffär från Sverige, detta bekräftar Jerry Sigfeldt, internationell förhandlare åt Saab AB, för tidningen Bohusläningen. Och där kommer Transatlantic in i bilden.– Saab AB har nosat upp att vi letar efter varv och kommit till oss. Detta är ingenting vi har synpunkter på, det förefaller vara standard i den här typen av affärer, säger Stefan Eliasson och fortsätter:– Vad jag har förstått kan Uljanikvarvet komma att få hjälp från Saab i syfte att erbjuda oss bra villkor, vad det består i vet jag inte. Men vi för inga diskussioner med Saab, utan vi kommer att ha den formella dialogen gentemot varvet och bedöma deras offert på samma sätt som vi tittar på andra offerter. För jag vill poängtera att vi för diskussioner med flera varv.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.