Fotograf: Flickr.com/Jpek

Kategori: RoRo | Ekonomi | Folk/företag

Trans skrotar trafik – 70 personer får gå

Transatlantic lägger ner TransPal Line, sin containerbaserade linjetrafik på England. Många förlorar sina jobb.

– I och med nedläggningen har vi ingen trafik alls på England längre. Skälet till att vi avvecklar TransPal Line är att vi under flera år har försökt att få ihop lönsamheten men det går inte. Door-to-door som detta handlar om är komplext och får man inte upp volymerna så blir det svårt, säger Heléne Mellquist, chef för Transatlantics affärsgren Industrial Shipping, till Sjöfartstidningen.

Många får gå

Totalt berörs cirka 70 anställda av beslutet i Göteborg, Storbritannien och Polen. Personalen sägs upp successivt. Terminalhyresavtal och därmed sammanhängande verksamhet i Hull bjuds ut till försäljning.

– Vi har en lease på terminalen som sträcker sig en 7-8 år framåt. Vi fortsätter att driva terminalen men förhandlar med intressenter om att ta över kontraktet.

Sista seglingen inom TransPal Line kommer att göras den första veckan i mars och inkluderar hamnarna Norrköping, Åhus, Szczecin, Hamburg och Hull. 

De två inchartrade feederfartygen, tyskflaggade Anke Ehler och holländskflaggade Elisabeth lämnas inom kort tillbaka till ägarna Ehler Reederei och Holwerda.

Fem linjer

Efter avvecklingen av TransPal Line driver Transatlantic tre containerfeederlinjer (Transfeeder South, Transfeeder North och TransBothia Container Line) och två rorolinjer (TransLumi Line och TransBothnia Line). Sedan tidigare har bulkdivisionen outsourcats till [email protected]

Kommentarer

  • Per Ejvin Davidsson

    Det är med sorg i hjärtat , som jag tar del av detta . Min sjöfartsbana på de STORA haven började i gamla Trans . Med sorg i mitt 71- åriga hjärta , ser jag också denna trad försvinna

    • Anonymous

      Men nuvarande Transatlantic delar ju bara namnet med gamla Transatlantic.

  • Petter O

    det är ju inte hela rederiet som försvinner Per…

  • Anonymous

    Bara början till total nedläggning. Trist

  • Så är det!

    ”Door-to-door som detta handlar om är komplext och får man inte upp volymerna så blir det svårt”

    Alternativt så kunde man tagit betalt för sin produkt. Avgångarna har ju varit fulla åt båda håll, så några volymproblem har det då rakt inte varit! Ursäkter för en misskött linje.

  • Egon Svensson

    Driva en linje (TransBothia) med 6 hamnar och 2 x 868 teu fartyg i en vecko trafik kan nog fa svart att lona sig.

  • Door to door

    Door to door var val iden med containern fran borjan !!!!!!!
    Har man inte insett det sa blir det val svart.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.