Tarbit konverterar Bit Viking till LNG-drift

Tarbit Shippings 25.000-tons produkttanker Bit Vikings två sexcylindriga Wärtsilä 46 HFO-motorer ska konverteras till Wärtsilä 50DF, dual fuel-motorer, som ska köras på LNG.– Det här blir en väldig fördel för miljön, det är en lösning för framtiden, säger Tarbits vd Torkel Hermansson.Det här är den första konverteringen av det här slaget för den finska motortillverkaren, som därför kallar konverteringen ett genombrott inte bara för företaget utan för hela industrin.Bit Viking opereras av Statoil och går på norska kusten. LNG-driften minskar NOx-utsläppen och därmed kommer fartyget få lägre NOx-skatt.Konverteringen ska utföras av Wärtsilä i Göteborg och projektet har beviljats stöd från den norska NOx-fonden som står för 75 procent av investeringen. Pengarna betalas ut först när konverteringen är färdig och godkänd av klassningssällskapet.Exakt när och var konverteringen kommer att ske är inte klart, men arbetet beräknas vara klart till nästa sommar och då kommer Bit Viking – som är byggd 2007 med två helt separata maskinrum, drivlinor och kontrollrum – att ha två LNG-tankar om vardera 500 kubikmeter på fördäck.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.