Fotograf: Svenska hamnarbetareförbundet

Kategori: Hamn/Logistik | Arbetsmarknad | Säkerhet

Sympatiblockad i svenska hamnar

Svenska Hamnarbetarförbundet och Hamnarbetarnas Fackförening/Svenska Transportarbetareförbundet varslar om en sympatiblockad för norska Transport. Blockaden gäller allt gods som skickas till eller från Risavika-terminalen och träder i kraft den 20 april. 

Orsaken till sympatiblockaden är att norska Transport sedan den 1 november 2013 utfärdat både blockad och arbetsnedläggelse i Risavika-terminalen, något som i sin tur beror på att arbetsgivarna vid terminalen sedan ett år tillbaka använder sig av icke registrerade hamnarbetare till att utföra godshantering. 

Samordnad aktion

Enligt de svenska facken vägrar arbetsgivarna skriva på ett nytt kollektivavtal för stuveriarbetarna, varför man istället låter fartygsbesättningarna själva i stor utsträckning utföra lastningen och lossningen.    

– Det är fruktansvärt allvarligt. Det är därför vi gör den här samordnade aktionen ihop med Transportarbetarförbundet. För oss är det självklart att vi ska ha ordnade och säkra förhållanden i hamnarna. Varken vi eller sjöfolket vill ha det så här, säger Svenska Hamnarbetarförbundets ordförande Eskil Rönér till Sjöfartstidningen.    

”Smittat gods” 

Blockaden innebär att att allt gods som är tänkt att fraktas till eller från Risavika via svenska hamnar stoppas, och även om det i dagsläget inte går några linjer eller fraktas något gods till den norska terminalen från någon svensk hamn, så är blockaden enligt Eskil Rönér en viktig och nödvändig åtgärd. 

– Eftersom ett stort antal hamnfack i Europa är med på det här och gör en samordnad aktion så finns det ju en möjlighet att de vill omdirigera det gods som ska till Risavika så att det istället går via någon svensk hamn, och därifrån vidare på järnväg upp till Risavika. Blockaden innebär att allt sådant ”smittat gods” kommer att stoppas, oavsett vilken svensk hamn det än kan tänkas dyka upp i. 

Inget slutdatum

Enligt Svenska Hamnarbetarförbundet ordförande Eskil Rönér finns det inget slutdatum på sympatiblockaden. 

 – Nej, den löper på tills arbetsgivarna kommer med ett motbud.

Kommentarer

  • Göteborg

    De började i Grekiska Pireus när Kinesiska Terminal Operatören Cocso försämrade arbetsvillkoren kraftigt,som i sin tur även har spridit sig till Portugals Hamnar.Trojkan från Bryssel,Europeiska Central Banken i spetsen och två andra utnyttjar det kärva ekonomiska läget som råder i Grekland och Portugal för att bryta ner arbetsvillkoren.Nu har det även spridit sig till Norra Europa.

    • Sjöingenjören

      Efter att och hört och sett stuveriarbetare i olika Europeiska hamnar, så är det svårt att tycka synd om dessa. De ytnyttjar sin monopolsituation till det yttersta. Det är ykesgrupper och deras fack som dessa som gör att det blir politiskt ok att luckra upp anställningsformer även för yrkeskategorier som inte har sammma position. Mao dom förstör för alla anställda i hela Europa.

      • Anonymous

        Läser man mellan raderna så kan man konstatera att arbetarna/knegarna har det alldeles för bra i Europa.

        Bryssel vill helst ha ner lönerna till samma nivå som i Kina eller Afrika för att vara konkurrens kraftiga.

        Kan inte låta bli att undra,alla dessa Hamn Vd runtomkring i Europiska Hamnar inte minst Vd-n i Göteborgs Hamn.Är Vd-n värd 180.000kr/mån för att åka omkring och klippa röda band på olika tillställningar och korka upp Champagne flaskor och framstå som en frälsare,hålla tal för andra likasinnade politiskt tillsatta personer.

        En sak är säker,företagsledningen och redare är aldrig nöjda oavsett hur fort man Loss/Lastar en båt,det finns inget tak det ska bara gå fortare och fortare.

      • Matros Ros

        Stuvarmaffian i Älvsborgshamnen var verkligen något i hästväg. De var mer intresserade av sina spritaffärer än att få iväg båtarna i tid. I övriga Europa var det sällan några problem. Inte ens i Östeuropa under kommunisttiden. Jag hoppas det är bättre i Älvsborg idag.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.