Swedish Club stod pall i turbulent P&I-förnyelse

De ömsesidiga P&I-klubbarnas krav på stora premiehöjningar inför årets förnyelse som avslutades 20 februari, har fått många rederier att protestera, vilket skapat turbulens i marknaden där rederierna genomfört stora omflyttningar av hela eller delar av sina flottor mellan klubbarna. Swedish Club noterar dock en mindre ökning av sitt försäkrade tonnage. – Vi har dock fått en ganska stor ökning av befraktar-P&I, säger Lars Rhodin, vice vd och tillträdande vd för Swedish Club till SST.Premiehöjningarna beror framförallt på ökande försäkringskostnader i samband med stora haverier och av turbulensen på finansmarknaden. Rhodin menar att klubbarna måste bli mer transparenta och bätte förklara orsakerna bakom höjningarna. – Vi måste bli bättre på att visa vart premieintäkterna går, säger Rhodin. Kostnadsmässigt finns det en del som P&I-klubbarna inte kan påverka, och en del som man kan påverka genom t.ex. kvalitetsarbete.P&I-klubbarnas internationella sammanslutning the International Group of P&I Clubs redovisar en total combined ratio ( kostnader i förhållande till intäkter ) på 122 procent. Det innebär att den överskjutande delen från 100 till 122 procent måste täckas med finansiella intäkter. – Med tanke på den rådande situationen på finansmarknaden måste målet vara att komma ned till en combined ratio på 100 procent, säger Rhodin.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.