Vid det informella transportministermötet i Antwerpen har Sverige framfört att svavelhalterna i fartygsbränslet måste ligga på samma nivå i hela Europa.– Om svavelhalten i fartygsbränslet sänks till 0,1 procent kommer Östersjöländerna att drabbas av betydande kostnadsökningar. Detta skulle slå mot bland annat den svenska basindustrin, vilket inte är ett rimligt alternativ, säger statssekreterare Leif Zetterberg på näringsdepartementet.Från och med 2015 måste de fartyg som går i Nordsjön och Östersjön använda bränsle med mycket låg svavelhalt, 0,1 procent. Hösten 2008 beslutade IMO om skärpta gränsvärden för svavel i marint bränsle – både på global nivå och inom så kallade svavelkontrollområden. Dit hör bland annat Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen. På mötet diskuterades också närsjöfart och inre vattenvägar i förhållande till andra andra transportslag.– Det är viktigt att framtida riktlinjer säkerställer ett effektivt, robust och sammanhängande europeiskt transportsystem. Ett sådant system ska baseras på harmoniserade regler som främjar konkurrens på lika villkor mellan olika transportslag och olika delar av Europa, säger Leif Zetterberg.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.