Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Offshore | Arbetsmarknad | Specialfartyg

Svenskt befäl i krisens Norge

Trots nedgången inom norsk offshore trivs svenske Mattias Carlsson bra som överstyrman på supplyfartyget Siem Symphony. Läs ett dagsaktuellt reportage från en bransch i kris.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Maskinsjefen

    För dåligt att skribenten ej orkar bry sig om en promenad till maskin. Det finns väldigt mycket svenska chiefar, maskinister och trikare i norsk offshore också.

    • Lars Andersson

      Hej Maskinsjefen, tack för dina synpunkter.

      Syftet med det här reportaget var att följa en svensk ombordanställd som arbetar inom norsk offshore. Att vi valde att följa en överstyrman berodde på att vi råkade få kontakt med just Mattias Carlsson och tillfället uppstod att få följa med ombord – vilket inte är det lättaste att få göra. Hade vi istället fått kontakt med någon svensk maskinchef, maskinist, matros, elektriker eller kock inom norsk offshore hade vi lika gärna kunnat satsa på att få försöka följa med en sådan person.

      Nämnas kan också att jag förvisso orkade ta både en och flera promenader ner till maskin, men som du säkert noterat arbetade det inga fler svenskar ombord på just Siem Symphony.

      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / reporter

  • Patrik

    Jag är väl medveten om att svensk sjöbefäl idag nästan uteslutande befinner sig i norge och att msn därav annamar deras terminologi.. men..
    Det finns inget som heter förstestyrman!

    Det går:
    Kapten
    Överstyrman
    2e Styrman
    3e Styrman

    Så! Och inget annat!

    • Lars Andersson

      Hej Patrik,

      Som jag har förstått det – och som jag nämner i inledningen av reportaget – så är förstestyrman i Norge detsamma som andrestyrman i Sverige. Att jag väljer att kalla Anders Vikan och Knut Meling för just förstestyrmän (och inte andrestyrmän) beror på att de arbetar på norskt fartyg och det då blev mest logiskt att använda denna term.

      Med vänliga hälsningar
      Lars Anderssson / reporter

      • Albin

        Så rätt,så rätt.

    • Anonymous

      Captain,Chief offiser,1st offiser,2nd officer,er også riktig

  • Offshore chiefen

    Jag ger tummen upp! Mer artiklar om Norge. Kanske ett reportage i varje nummer? Jag tror att ni skulle få fler läsare.

  • StaffanS

    Mycket levande, saklig och bra artikel Lars. Tack!

    • Lars Andersson

      Hej StaffanS,

      Tack för det, kul att du gillade reportaget!

      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / reporter

  • Anonymous

    Vad tror Ni att man har för chans att få jobb i norge med finsk sjökaptens behörighet, (seglat 8 år som styrman på rollare), Huet kurs, bosiet och dp basic kurs i fickan? Mvh ”intresserad”

    • Anonym

      Mycket god chans om det vore andra tider, kanske det ser bättre ut om ett år eller två. Just nu är många permitterade eller uppsagda och kölistorna till fast manskap och erfarna vikarier är lång.
      /förstestyrman norsk ahts

      • Anonymous

        Ok, tack för svaret. Tror jag nästa höst ska gå dp basic, huet, och bosiet kursen åtminstone o sikta in mej på offshore. Även fast jag betalar det själv så so what. Jag tänker mera att man som sjöfarare är mera en företagare än arbetstagare. Måste ha den inställningen!

  • Anonymous

    Bra artikel

  • Anonymous

    God artikel!
    Nu må vi bare komme os gennem krisen. Vi tror på lysere tider i horisonten☺

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.