Elbåten blir Strömmas första i Sverige som sätts i reguljär turisttrafik. Båten är en ombyggd, tidigare fossildriven, sightseeingbåt från 1985 som nu har genomgått en omfattande ombyggnation och elektrifiering vid Rindövarvet utanför Vaxholm i Stockholms skärgård. Under en namngivningsceremoni på Skeppsholmen i tisdags fick båten sitt nya namn Prins Daniel.
Elektronikföretaget Metz står för hela elprojekteringen och installationen av den nya motorn. Med plats för upp till 148 passagerare blir båten enligt rederiet en betydande symbol för Strömmas hållbarhetsarbete och satsning på att elektrifiera hela flottan.
Viktigt steg
– Det här är ett viktigt steg i företagets utveckling och bekräftar våra ambitioner att vara fanbärare inom framtidens turistnäring där hållbarhet prioriteras högt. Omställningen innebär stora omkostnader för både fordon och ny infrastruktur som vi måste bära själva. Men vi har högt uppsatta mål och redan 2026 sätter vi nästa eldrivna båt i trafik, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma i ett pressmeddelande.
Strömma har verksamhet i ett flertal länder. I Nederländerna drivs redan 25 av rederiets totalt 48 båtar med ren energi och målet är att alla båtar där ska vara eldrivna till 2025. I Danmark är för närvarande två elbåtar i drift, och fler ombyggnationer är planerade.
Tystare drift
Prins Daniel ska, förutom sin ordinarie tur under Stockholms broar som utgår från Strömkajen, också trafikera en helt ny rutt till Ulriksdals slott och kommer inledningsvis att gå fyra lördagar under sommaren med guide. Utöver de stora fördelarna med fossilfri drift bidrar eldriften till tystare drift vilket ger en behagligare färd för passagerarna, påpekar rederiet.
Teknisk specifikation: Prins Daniel
- Elmotor: Danfoss Permanent magnetmotor, 130 kW, 780 rpm
- Batterikapacitet: 220 kWh
- Batterityp: Lithium Systems (LiFePO4) Litiumjärnfosfat
- Batterispänning: 550–720 VDC
- Marschfart: 6,5 knop
- Elförbrukning vid marschfart: 48 kW
- Maxhastighet: 9 knop