Stenas Polenfärja stoppades

Stena Lines ersättningsfärja Stena Feronia på rutten Karlskrona–Gdynia stoppades från att lämna Karlskrona på sin första planerade tur den 23 januari efter att Transportstyrelsen upptäckt allvarliga säkerhetsbrister. Omkring 20 fel upptäcktes ombord, bland fanns det uppenbara operativa brister – besättningen klarade inte av att hantera en brand eller på ett säkert kunna utrymma/evakuera fartyget vid nödsituation. Livräddnings- och evakueringsutrustning var placerade på samma plats och vid kraftig lutning, vid till exempel en grundstötning, saknades ledstänger och räcken för passagerarna. Enligt fartygsinspektör Mats Strandberg kan en del av bristerna ta tid att åtgärda.– En del brister kan gå fort att åtgärda andra kan ta längre tid, men det är upp till rederiet hur fort man vill komma igång. Vi ska strax tillbaka till fartyget, jag vet att besättningen genomfört en del övningar nu.För Stena Line är den uppkomna situationen både bekymmersam och pinsam, besättningen på det inchartrade fartyget kommer nämligen från Stenabolaget Northern Marine Management i Skottland. Enligt Joakim Kenndal, informatör på Stena Line, arbetar man nu för fullt med att åtgärda bristerna på Stena Feronia som var tänkt att ersätta Stena Vision under två veckor, 23 januari till 6 februari, då den senare ligger på varv för ett planerat underhåll.– Brittiska MCA hade godkänt fartyget så det är klart att detta kommer som en överraskning och det är verkligen inte bra att detta uppstår. Vad jag förstår så har vi nu temporärt åtgärdat nio av felen och besättningen övar. Samtidigt vill jag påpeka att fartyget inte har ett formellt nyttjandeförbud utan det pågår en utredning, säger Joakim Kenndal och fortsätter:– Vi har pratat med Transportstyrelsen och kommer hädanefter att göra bättre inspektioner själva av fartyg som vi chartrar in och sätter i trafik i svenska vatten.Enligt Joakim Kenndal kan fartyget komma i trafik redan den 24 januari.– Vår förhoppning är att hon kanske kan börja segla redan i dag, vi jobbar för det.En möjlighet för Stena Line är att klassa om fartyget från passagerarfartyg till fraktfartyg, en åtgärd som sänker vissa av säkerhetskraven, men samtidigt begränsar antalet passagerare till tolv. Enligt Joakim Kenndal ser rederiet i detta nu över certifikaten. – Det pågår en dialog mellan MCA och Transportstyrelsen, förhoppningsvis kan vi få ett beslut hyfsat snabbt.Stena Feronia, byggd 1997, som tidigare har opererat på Irländska sjön har en lastkapacitet på 2.200 filmeter. Fartyget som är UK-flaggat har 480 hyttplatser. Stena Vision, byggd 1987 men ombyggd 2010 i samband med färjerockaden inom Stena Line, har kapacitet för 460 bilar och 1.700 passagerare. Det är för övrigt andra gången på kort tid som Transportstyrelsen stoppar ett fartyg från att lämna kaj i Blekinge, i förra veckan så tvingades Liverpool Seaways kvar vid kaj i Karlshamn eftersom bland annat nödutgångarna var blockerade. Enligt Per Nordström, sjösäkerhetsdirektör på Transportstyrelsen, så är det bara tillfälligheter att två fartyg på kort tid stoppas och inte en del av en kampanj för tätare och hårdare kontroller. Transportstyrelsen har under den senaste tiden hudflängts i media och fått kritik för bland annat sina inspektioner.– Nej, vi gör hamnstatskontroller på ett rullande schema. Liverpool Seaways ägs av DFDS Seaways. Liverpool Seaways är åter i trafik och går mellan Karlshamn och Klaipeda.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.