Stena Danica.

Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi

Stenas bordershop lockar resenärer

Stena Lines satsning på flytande bordershop har gett resultat. Från mars till slutet av maj steg försäljningen i butik på den svenska marknaden med hela 178 procent. 

Enligt Stena Line har den totala försäljningen på den svenska marknaden ökat stort jämfört med förra året – räknat i antalet gäster noterar man en ökning på 19 procent, en siffra som uppges vara bättre än på många år. 

Orsaken till den ökade försäljningen uppges bero på en ny prisstrategi, ett tydligare kommunikationskoncept samt en helt ny bokningssajt.

”Extra roligt”

– Den svenska marknaden har alltid varit en utmaning, konkurrensen är stenhård och resenärerna har väldigt höga krav. Därför känns det extra roligt att redovisa en kraftig ökning för såväl försäljning som för bokningar. Det bevisar att våra satsningar och målsättningar har gett resultat, säger Jari Virtanen, chef för Stena Lines reseverksamhet.

Kraftig ökning

Samtidigt som antalet bokningar ökat har även den totala försäljningen ombord ökat markant. En starkt bidragande orsak till detta uppges vara rederiets satsning på en flytande bordershop, något som innebar att försäljningen under kampanjperioden från den 1 mars till den 26 maj steg med hela 178 procent. 

Förutom att den kraftiga ökningen uppges bero på lägre priser anser Jari Virtanen, chef för Stena Lines reseverksamhet, att den också beror på en ”ökad shoppingupplevelse ombord”.

Kommentarer

  • Sven Nilsson

    Bra att bordershopkonceptet blivit så lyckat, men varför har man inte infört detta tidigare?

  • Lukas Johansson

    Med risk för att låta lite bitter.

    Helt jävla bedrövligt för oss småbarnsföräldrar, som tvingas sitta bland massa kanonpackad medelålders män, att Stena satsar på och prioriterar ölförsäljning framför trevliga miljöer, välsmakande mat i restaurangerna och lekrum. Det är ju ändå via biljettpriserna som vi, barnfamiljer, betalar på dryga 1000:- per överfart och inte den berusade publiken som betalar 99:- ToR som borde bära denna linje.

    Inredningen och utbudet i café/restaurang på Stena Jutlandica var så sorgligt att endast barn och kanonpackade kan trivas där. Skärpning nu för Stena. Kolla på Color Line/Viking Line, ta bort böset, få fler att trivas.

    Vill man boosta försäljningen av biljetter finns andra affärsmodeller än sälja alkohol. Låt mig föreslå något som galet som en modern och uppdaterad eller ny färja?

    Tack och hej!

  • Anonym

    Spritbåtar med dyngraka män.

  • Anonym

    Sprit gor all glada, bade for dom som saljer och koper.

  • Anonym

    Allt detta prat om alkohol som är en stor grej i Sverige.Låt Ica,Coop,Willys mm sälja Öl,Vin Sprit i sina affärer.Sorligt,titta på Tyskland är man sugen på öl kan man ta en ihop med tankningen av bilen

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.