Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: RoRo

Stena Scanrail byts ut

I samband med att Frihamnen i Göteborg byggs om till bostadsområde tvingas Stena Line bort från sitt läge och ersätter då trotjänaren Stena Scanrail.

Göteborgs stad ska bygga om Frihamnen till ett bostadsområde. I samband med det tvingas Stena Line flytta från sin terminal på Kvillepiren där Stena Scanrail lägger till på trafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn.

– Stena Scanrail börjar dessutom bli gammal och vi tittar därför på alternativa fartyg, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line, till Sjöfartstidningen.

Yngre och större fartyg

Enligt honom kommer Stena Scanrail att ersättas med det både yngre och större fartyget Ask, som idag trafikerar mellan Travemünde och Liepaja.

– Målsättningen är att göra bytet någon gång efter sommaren. Vad som händer med Stena Scanrail är ännu inte klart.

Till Tysklandsterminalen

Vilken kaj som Ask ska lägga till vid har inte bestämts, men enligt Jesper Waltersson är ett av alternativen Tysklandsterminalen. Dit kommer stora delar av Stena Lines verksamhet att koncentreras i samband med att Göteborgs stad har sagt upp avtalet för Danmarksterminalen.

Stena Scanrail, som är 142 meter lång, byggdes 1973 och döptes till Stena Seatrader. Hon döptes om till Stena Scanrail 1987 i samband med att hon sattes in i trafik mellan Göteborg-Fredrikshamn. Hon har svensk flagg.

Ask, som är 171 meter lång, byggdes 1982 som Lucky Rider. Seglar under dansk flagg.

Kommentarer

  • Anonymous

    Göteborg kommun fortsätter i nya vingliga hjulspår. Sjöfart är tydligen något fult som inte får synas eller ta plats. När rederierna har tröttnat och flyttat ut från Göteborg kan ju dom arbetslösa hamnarbetarna flytta in i nybyggda bostäder??!!

  • Anonymous

    Jobbade på Scanrail en period på 90-talet. Var en av de bättre perioderna i mitt sjöliv.

  • Göran Åhman

    Nja att upplåta hela Frihamnsområdet för en enda skuta som tuffar fram och åter till Fredrikshavn känns väl sådär. Tvärtom är det väl bra att området nu får andra användningsområden när hamnen ändå koncentrerar sin verksamhet till andra kajer. Kan bli så trött på det göteborgska bakåtsträvandet som manifesteras i en mängd kommentarsfält.

  • Sverker

    Ok, då blir Göteborg utan spårförbindelse till järnvägsfärjor också.
    Nån sorts anti fartygs-järnvägs attityd i Volvostaden som ligger bakom?

  • Anonymous

    Känns som kapitalförstöring att bygga bostäder i ett intakt hamnområde när det finns enorma tom ytor inom kommungränsen.

  • Anonymous

    Känner jag Scanrails besättning väl så lämnar inte dom fartyget i första hand! Och inte jag heller!! Stolt matros!

  • Torbjörn Andersson

    Lite vemodig känsla då jag var med och startade upp Stena Railferry AB 1987. Hon hette då Stena Searider och byggdes om till RoRo / Tågfärja. Ingen större succes som tågfärja då motarbetad av SJ och DSB som på den tiden hade egna tågfärjor via bl.a. Öresund. Däremot omtyckt av primärt danska lastbilschaufförer som fick sin ”egen” fraktfärja anpassad till deras önskemål. Brun sås och mycket kartoffler, ett måste på menyn. Hon blev också ett bra komplement till Stenas övriga Danmarksfärjor då hon utrustades för transport av klassificerat gods.

  • Rickard

    Till Göran Åhman: Jag får nog säga att man mest blir trött på historielösa Göteborgspolitikers beslut, som allt för ofta visar på en arrogans och nonchalans inför sjöfartens betydelse för regionen och Sverige. Alla rika pensionärer vill bo vid älvstranden och dricka vin i sina kuvöser medan man blickar ut över hamnen. MEN, nåde den båt som antingen skymmer utsikten, råkar ha en diskret hjälpkärra igång eller släpper ut det minsta lilla avgaser…
    Tråkigt att Scanrail försvinner. Gick att ställa klockan efter Storck’arnas dunk vid Vinga sent på kvällarna. Var där som matros o styrman. Många minnen. I och för sig inte alla goda, men så är livet också.

  • Anonymous

    Kan inte Oldsberg & Co köpa och lägga vid kaj i Frihamnen? Hon borde väl också ingå i stadens siluett…

  • Anonymous

    Uppenbarligen funkar det i andra Hamnstäder som Hamburg,Rotterdam,Antwerpen eller Zeebrugge att ha fartyg liggande ungefär på samma område som Scanrail men tydligen inte i Göteborg..
    Vad är tanken,att bygga Riviera parallellt med Älven hela vägen upp till Tingstadstunelln???

  • Ulf Eriksson

    Kommer att sakna dunket från Stork Werkspoor-maskinerna

  • Anonymous

    Det råder ingen som helst brist på hamnar och kajer i Sverige. Varför så stor sak om en båt måste flytta på sig för att utveckla ett helt område?
    Stena tjänar ju dessutom på att samla sina verksamheter vi samma terminal istället för att sprida ut sig så vad är egentligen problemet?

  • Anonymous

    Börjar bli gammal…Dagens understatement!

  • Lennart

    Ja då har Göteborg givit upp epitetet sjöfartsstad. Kajerna ekar tomma redan nu, och nu tömmer man Frihamnen på trafik. Stockholm utvidgar Värtahamnen och Kappelskär och bygger ny containerhamn

    • Anonymous

      Linjen skall inte läggas ned Lennart. Det som skall göras är att en 42 år gammal båt skall bytas ut, vilket måste anses mycket sunt, samtidigt som terminalen skall sammordnas med Tyskandsterminalen där det ju finns ledig plats efter att Travemundelinjen lagt ned.
      Flytten tjänar säkert Stena på även om dom vill utmåla sig som offer. Det ger ju möjlighet att begära lite kompensation från staden.

  • Sedde

    Medaljens baksida är att ännu en båt lämnar svensk flagg, besättningen får sparken och in kommer en DIS flaggad ersättare, med billigare besättning! Stena, fiskar i grumliga vatten! Man skiter i personal och Svenska flaggor, nu även på Göteborgslinjer!

  • Anders Andersson

    Sedde har helt rätt! Detta är bara början! är själv Stena anställd och deras enda sätt som de tror är att byta ut mot sämre avtal och låglönebesättning! Det finns ingen stolthet att ha svensk bemanning längre. Ryan air framstår som att ha god personalvård i jämförelse

    • Matros Ros

      Det som eventuellt skulle kunna vända på det hela är den blå skatten. Men frågan är om Stena skulle ändra kurs även med blå skatt. Jag är skeptisk. Dan Sten har inte så mycket med färjorna att göra längre utan det ligger helt och hållet på Carl-Johan Hagmans bord. Han ska enligt ett rykte ha värvat en tidigare bekant, en sydkoreansk effektivitetsexpert. Hon lär ha sagt att det som kräver 200 svenskar klarar 80 sydkoreaner lika bra. Låter ju hoppfullt……Ett annat rykte säger att Dan Stens systerson (jurist, tror jag) ska ha visat ett visst intresse att ta över efter sin morbror i när denne drar sig tillbaka. Det vore ju bra. Då finns det kanske lite sentimentalitet kvar i bolaget om någon ur familjen Olsson finns kvar däruppe. Annars blir det storyxan. Alla röda siffror ska bort. Helst igår.

  • Matros Ros

    Ask var tänkt att få svensk flagg, men det skulle kosta för mycket att anpassa henne efter svensk regelverk. Sägs det…….

    • Daniel

      Det skulle faktiskt inte förvåna mig om det är så. Kan även förstå Stena i det här fallet, dessutom med tanke på att danskarna får en ”dansk båt” på linjen. Förhoppningsvis kan hon dock få ett nytt namn, och en ommålning. För nuvarande utseende och namn är inte särskilt vackra.

      • Matros Ros

        Hon var på Remontowa i Gdansk alldeles nyligen och är nu vitmålad.

  • Robert Quiding 0705-480848

    Nordens absolut största hamn beter sig som om ’sjöfart var en hobby’ som man kan ägna sådant litet intresse att man flyttar ut passagerarna från innerstaden. Med påföljd att de måste få transport för att komma in till Göteborg ! Dessutom avser man att göra om (OBS inte renovera) Göta-älvbron så att bara småfartyg kan passera utan öppning bara för att man tror att Göteborgare inte orkar cykla över en bro som håller anpassad 20meters fri segelhöjd !!!
    Med vänlig hälsning Robert Quiding

  • Bengt Dahlberg

    Blir det järnvägsspår på den nya färjan, är färjeläget anpassat för järnväg och finns järnväg fram till färjeläget?

  • Anonymous

    Jag tror det blir en mix av dansk och svensk besättning på DIS avtal det är liknande löner som i sverige däremot ser själva avtalet lite annourlunda ut 14-14 med 150h arbets tid brukar vara standard på DIS avtal, 1 dag ute= 0,8 dagar hemma plus 36 semester dagar ut. ungfär så ser DFDS och Fjordlines avtal ut..

  • Anonymous

    Om det är möjligt för stena att ändra avtalen och flagga danskt så gör man det.
    Buisness as usual .

  • okänd

    De senaste budet från folk med insyn är att hon får nytt namn o svensk flagg

  • Henrik J

    Så säger även mina källor….svensk flagg och riktigt Stenanamn 🙂

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.