Fotograf: Stena Line

Kategori: RoRo | Ekonomi

Stena Line flaggar in Ask

Stena Scanrail-ersättaren Ask flaggar svenskt och byter namn när hon tar över trafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn.

Tidigare i vår meddelade Stena Line att de tvingas bort från läget vid Kvillepiren, i samband med att Frihamnen ska byggas om till bostadsområde. Samtidigt kommer de att lägga upp trotjänaren Stena Scanrail och ersätta den med nu danskflaggade Ask.

I samband med att Ask tar över trafiken kommer hon också byta flagg – till svensk.

Bytet sker under hösten

– Vi jobbar just nu med att göra i ordning allt inför skiftet som kommer ske någon gång under hösten, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line.

Samtidigt byter fartyget namn till Stena Gothica. Men vilken kaj fartyget ska lägga till vid är ännu inte helt klart, men enligt Jesper Waltersson är målet fortfarande att hon ska lägga till vid det gamla ”Trave-läget”, alltså vid Tysklandsterminalen, vid Majnabbe.

”Kort startsträcka”

Personalen från Stena Scanrail kommer förflyttas rakt över till Stena Gothica i samband med flytten.

– Det blir lättast så. Det blir en kort startsträcka med ett inkört gäng som känner till trafiken.

Personalen som idag jobbar på Ask kommer Stena Line försöka placera ut på andra fartyg under dansk flagg.

Ask, som är 171 meter lång, byggdes 1982 som Lucky Rider. Fartyget är större än Stena Scanrail.

Kommentarer

  • Anonym

    Kul med en positiv sjöfartsnyhet!

  • Torbjörn Andersson

    I samband med Göteborgs Hamndag 1987 raljerades om, (med anledning av försenad ombyggnation Av Stena Scanrail), huruvida hon skulle komma i trafik eller bogseras bort till Maritima fartygsmuseet. Det kanske är dags nu efter 28 strävsamma år, eller hur…… ? Positivt att Stena bibehåller den renodlade fraktlinjen till Fredrikshavn samt dessutom under svensk flagg. Bara att önska linjen god fortsättning och lycka till!

  • Anonym

    Inte så positivt för de 10 svenskarna på Ask som får gå!

    • Anonym

      Exakt!!

  • Anonym

    Skönt att 30st tjänster på Stena Line kan behållas

  • Anonym

    Mycket positivt. Hoppad bara att de svenskar som gått från Stena Line till Stena under DIS flagg får behålla jobben inom Stena DIS annars kan det bli kanske bli en skatteteknisk smäll för dem förutom att bli av med jobbet.

  • Pia Berglund, Svensk Sjöfart

    Härligt Stena! Ett modernt företag måste ständigt tänka om, tänka nytt och se över trafik och affärmodeller!

  • Anonym

    Hur ser marknaden ut för scanrial? Är det skrot eller blir hon såld till något utvecklingsland?

  • Joacim Guldbrand

    Härligt att alla från Scanrail får fortsätta på Ask.

  • Anonym

    Det er dejligt at se, det svenske personale glæder sig over at Ask skal på Svensk flag. Jeg kan se der er lidt bekymring for de svenskere der er ansat på Ask.
    Tænk lige over, at der også er ansat danskere og baltere på Ask og at de har været der i mange år. Balterne får ingen understøttelse, hvis de bliver arbejdsløse…….Vi er et Stena Line, husk det.
    Gert

  • Jan-Erik Mehtola

    Det var värst:-) Men självklart kul att det blir svensk flagg på henne. Roligt att Stena tänkte om där. Jag är på Stena Vision och ett par av styrmännen gick härifrån till Ask i våras. Hoppas att Stena hittar andra uppgifter till dem. Vad Scanrail beträffar går det ett rykte om att en turk var intresserad av att ta över henne omedelbart, men att Stena behöver henne ett tag till. Men det är , som sagt, bara ett rykte.

  • Eddy

    Tågfartyg till Danmark borde fortsätta – vi borde alla kunna ta tåget via färja ner på kontinenten! Det finns la inga tågspår borta vid Majnabbe…Se på Hirtshals som nu bygger stor bangård för direkttrafik ner till Europa från toppen av Danmark. Gods och passagerare. Där borde Gbg och Stena hänga på med fortsatta tågfärjor! Obegripligt att man nu tvingas bort från Kvillepiren, det kunde gott fortsätta som levande inslag i en ny stadsdel.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.