Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Utbildning | Arbetsmarknad

SRF: Arbetsgivarna har största ansvaret

Arbetsgivarna har det största ansvaret att få till en god arbetsmiljö och förhindra trakasserier, menar Sveriges Redareförenings vd Pia Berglund med anledning av Sjöfartstidningens enkät om trakasserier mot studenter.

– Det känns verkligen förskräckligt att det verkar förekomma nästan systematiskt, säger Pia Berglund.

Hon har den senaste tiden pratat med flera av sina medlemsföretag om just den här frågan. Och enligt henne har hon bara fått höra från rederierna att de har nolltolerans mot kränkande behandlingar i alla dess former.

– Alla säger att det är helt oacceptabelt.

Arbetsgivarna ansvar

Pia Berglund säger också att arbetsgivarna, som hon representerar, har det slutgiltiga ansvaret för att arbetsmiljön ombord på fartygen är trygg och säker för alla som jobbar ombord. Och för att få till en förändring krävs det att man jobbar med värdegrunden.

– Det handlar om allt från det fysiska arbetsmiljön till hur man behandlar och pratar med varandra. Det kan till exempel handla om något så enkelt som vilken kalender man har hängande i mässen.

Dubbelbestraffning

Pia Berglund är också bedrövad över det faktum att få studenter anmäler det de blivit utsatta för, av rädsla för sin karriär.

– Det blir en form av dubbelbestraffning och så får det verkligen inte vara.

”Måste kavla upp ärmarna”

Hon vill istället uppmana alla att anmäla och påpekar att alla som anmäler faktiskt hjälper till att förhindra framtida trakasserier. Och hon menar att eleverna inte ska behöva vara oroliga för sina framtida jobb om de anmäler trakasserier.

– Nu måste vi och våra medlemsföretag kavla upp ärmarna och ta tag i det här problemet och vara tydliga med att det inte är acceptabelt med trakasserier.

Kommentarer

  • Avhoppad sjökaptensstudent

    Att det har förekommit kränkande behandling och trakasserier ombord på fartygen måste vara världens sämst bevarade hemlighet. Det borde rederierna vara fullt medvetna om sedan länge. Varför har det inte hänt något tidigare??? Men fina ord är ju bra, men vad kommer hända konkret? Det råder ofta en väldigt hård och rå jargong ombord på båtarna. Där ingår ofta trakasserier av olika slag. Har man något att invända mot det får man ofta höra att ”sjömansyrket är inget för känsliga” eller att ”sjömansyrket är speciellt”. Underförstått att man antingen ”gillar läget” eller väljer ett annat yrke. Min erfarenhet är att denna inställning är ganska utbredd. Hur ska man lyckas ändra på det? Men jag hoppas iaf!

  • Anonymous

    Det finns fler sidor på myntet. Man måste förstå att det i många fall handlar om kulturskillnader. Vill dock understryka att jag på intet sett försvarar beteendet. Filippinare visar oftast sin uppskattning till kvinnorna ombord genom att öppet berömma deras bakdel. De menar inget illa med detta men uppfattas av naturliga skäl som diskriminerande. Jag själv har upplyst filippinare jag jobbat med att man i vår kultur inte beter sig på sånt sett och att det är en kränkande handling som får konsekvenser. Dessvärre händer det ändå. Svenska rederier blir informerade och man försöker genomföra reprimand för att belysa problemet och för att övriga ska förstå alvaret. Men oftast så är min uppfattning att man från rederiets sida inte lyssnar och menar att det inte händer i våra båtar, varvid problem personen trots uppmaning om det motsatta kommer tillbaka ombord. Detta i sin tur signalerar ju att det är ok att fortsätta för övriga.

    Jag brukar alltid förklara för kvinnliga kadetter genast de kommer ombord att de ska informera mig så fort eller om de upplever något obehag. Även hur man som kvinna ombord i ett fartyg med 90% Filippiner bör uppträda. Många följer rådet och det går som regel bra. Men enstaka tillfällen så har jag trots den öppenhet jag tycker jag själv har, fått uppleva att de informerar om div trakaserier sista timman ombord innan hemfärd. Jag förstår absolut att man är rädd och inte vill vara en ”problem person”. Men man MÅSTE rapportera och det måste tas på allvar av befälhavare och inte minst rederi då något inträffar, det ligger i deras fulla ansvar. Det är absolut en tråkig och obekväm situation men likväl ska den tas på allvar vid varje tillfälle.

    Jag har dessvärre även vid flera tillfällen upplevt kvinnliga kadetter som trots mina uppmaningar valt att göra tvärt emot. Dvs att spendera ”kvalitets tid” med filippinarna. Man kan naturligtvis inte rå för om man blir förälskad och det har inget med nationaliteten att göra. Men man bör förstå vad det är man ger sig in på då man gör det valet.

    Jag tror att det är viktigt att först och främst så måste skolorna informera och vara tydliga i hur man förväntas uppföra sig ombord i fartyg med andra nationaliteter i besättningen. Jag vet att det låter som att kravet hamnar på kvinnan. Men det är lättare att gå den vägen för att man är inte lika upplyst i bortre Asien om Sveriges likavärde tänkande även om det är självklart för oss.

    Sedan måste skolorna lägga upp en rutin för hur en kränkt elev på ett tryggt sett ska kunna få kontakt med en kontaktperson på skolan. Det måste skapas rutiner hur man ska gå tillväga för att skydda den drabbade osv.

    Många rederier orkar/vill inte ta i problemet för att det är obekvämt oavsett vad de säger. Man får ofta höra att det är bättre då det bara är män ombord. Minst problem då. För vem?

    Personligen tycker jag vi ska sätta målet att det ska vara 50/50 män och kvinnor ombord. Tror att det funkat riktigt bra under förutsättning att alla väljs in till jobbet efter kompetens och inget annat.

    Tror att det är på tiden svenska rederier tar detta på allvar och förstår att det verkligen sker i olika omfattning ombord i deras fartyg. Oavsett om de är från Donsö eller Stockholm.

    • Kvinnlig sjöbefälselev

      Vill bara påpeka att samtliga gånger jag som kvinnlig elev råkat ut för oegentligheter så har det varit svenska män, ofta med fru och barn hemma, som legat bakom. Aldrig har jag blivit bemött med annat än artighet och vänlighet från filippinare.

      • Anonymous

        Desto större anledning att polisanmäla…

      • Anonymous

        Håller med! Har aldrig haft några problem med filippinska sjömän. De är oftast artiga och omtänksamma. Många svenska däremot. Verkar ha väldiga problem med elever ombord. Man känner sig mer som ohyra än som en blivande kollega. Så diskussionen om att det skulle vara kulturellt betingat kan vi nog lägga ner! Däremot håller jag med om rederierna och skolorna. Att det tar problemen på allvar är ju bara ett SKÄMT! Alternativt är de bara inkompetenta…

    • Anonymous

      Jag menar absolut inte att Filippiner bär sig sämre åt en svenska sjömän. Det jag skriver är ut ifrån MINA erfarenheter. Sedan måste naturligtvis andra få ha SINA erfarenheter. Anledningen till att jag just nämt Filippiner är just den att det är de jag seglat med och inte så mycket svenskar. Men våra gemensamma erfarenheter tyder ju tydligt på att problemet existerar trots nationalitet ombord. Likväl så kvarstår faktum att det inte är accepterat.

      Men jag kan garantera att ingen kommer att lösa problemet. Rederier och skolor kommer utveckla ännu en prosedur i sitt kvalitetssäkringssystem som visar att man gör sitt yttersta. Där kommer det att stanna tror jag. Jag har hört argumenten många gånger förr dvs att då är det nog bättre att inte anställa kvinnor ombord så blir det inget problem. Hemskt, men det är verkligheten.

      • Anonymous

        Fast det är ju inte bara kvinnor som blir trakasserade! Problemet är större än så…

  • Anonymous

    Att hänvisa till att det är oftast de av annan nationalitet som står bakom dessa oegentligheter är nog helt fel, jag som man och överstyrman idag har nog genom hela min karriär upplevt det precis mittemot! Det är vi scandinaver som ska se oss i spegeln för jag vågar påstå att 99% av dessa trakasserier och ofredande har nog begåtts av oss. Vi sjömän är tuffa och har alltid använt oss av ett grovt språk, särskilt då det kommit nya unga praktikanter så har det alltid blivit lite extra grovt. Jag hoppas verkligen att de som känner sig obekväma ombord ska framföra det oavsett vilken position han som står för det har!

  • Anonymous

    Jag är övertygad om att problemet inte är beroende av nationalitet. Det är ej heller det jag skriver. Jag utgår från mina egna erfarenheter efter att sedan -98 seglat befälhavare i fartyg med i det närmaste full filippinsk besättning. Men att andra har negativa erfarenheter av svenskt befäl gör ju att våra gemensamma erfarenheter tyder på att problemet är långt större än vad man kanske kan tro.

    När jag började segla så var vi full skandinavisk besättning ombord. Vi hade många kvinnor inom då främst intendurpersonalen och jag sjölv gick som oerfaren på däck. Visst var det stundvis hård jargong ombord, Och visst fick jag mig själv en och annan skrapa. Men man måste ju vara berädd på att tåla lite utan att det för den skull är fråga om trakaserier.

    Jag tycker definitivt de som utsätts för trakaserier ska vända sig till sitt fackförbund, skola eller DPA om det inte fungerar att lösa med befälhavaren ombord. Skulle vilja tro att det stället man får bäst respons hos lär vara sitt fackförbund. Därefter så tillkommer utredning enligt de föreskrifter som finns där man utreder vad som kan betraktas som trakaseri eller ej.

  • Sjökaptensetta Chalmers

    Skolorna har också ett ansvar. Jargongen och gliringarna förekommer även här från lärare hela vägen upp till programansvarig även om det kanske inte går till extremt och blir trakasserier som där ute men det har samma bakgrund. Aldrig illa menat men det är det nog ingen som tycker om sitt eget agerande dock blir många lessna. Redan första dagen drog en ansvarig ett skämt om att han som svar på tal när någon sagt att hans fartyg var fult sagt att mitt fartyg är i alla fall vackrare än din fru. Så gubbigt och fel och så har det tyvärr fortsatt hela första terminen även fast inte i alla kurser. Det handlar inte bara om könsgrejer utan lika mycket om att man måste passa in i en smal stereotyp för ett ens få vilja jobba till sjöss annars möts man med en överseende attityd.

  • Anonymous

    En fråga. Sker trakasserierna under arbetstid? Eller sker dom när folk dricker?

  • Anonymous

    Nå det är befälhavaren som skall se till att ordningen hålls. Blir besvärligt bara ifall han är inblandad. Något måste göras den saken är klar! Många fartyg harkaptener som inte är sakliga av.

  • Anonymous

    Här kan man snacka om personalproblem, HR avd,har lite att ta i ,vem vill jobba i denna kultur?
    Som man bäddar får man ligga !

Artikeln är stängd för fler kommentarer