Kim Ullman, vd Concordia Maritime.
Dan Ljungsvik

Saudi-attack kan kickstarta tankermarknaden

Concordia Maritimes vd Kim Ullman säger att attacken mot Saudiarabiens oljeproduktion är oroande, men att den också kan få igång tankermarknaden.

Relaterade artiklar

Saudiarabien står för tio procent av världens totala oljeproduktion. När företaget Saudi Aramco, som normalt producerar fem miljoner fat råolja om dagen, fick två av sina största anläggningar sönderbombade häromdagen, halverades i ett slag Saudiarabiens oljeproduktion. 

Sjöfartstidningen har frågat Concordia Maritimes vd Kim Ullman hur han ser på händelserna.

– Det är mycket allvarligt, en attack rakt in i Saudiarabiens absolut heligaste område för oljeproduktion som också är en pulsåder för hela världen. Nu är den på väg att gå sönder. Det finns ju också en påfallande risk för påföljder. Vi får bara avvakta och se vad som händer.

Hur påverkar attacken bränsle- och tankermarknaden? 

– Det innebär just nu att raterna i Mellanöstern har gått upp för VLCC, som är det första ledet som får känna av det här. Där steg priset över natten med en 10.000–15.000 dollar om dagen. Och det får säkert en spridning allteftersom. 

Han tillägger att oron nu blir stor på oljemarknaden, vilket får till följd att oljehandlarna börjar köpa mer än vad de egentligen tänkt och från producenter längre bort. 

Men Concordia Maritime befinner sig mer downstream i kedjan, hur påverkas ni?

– Det kommer att påverka oss men har inte gjort det ännu. Det är först när råoljan raffinerats på raffen som ringarna på vattnet når oss. Vi är inte där ännu.

Och hur kommer den påverkan att se ut?

– Vi trodde redan tidigare att marknaden ska ha vaknat till liv och få lite mer fart i Q4. Och de här händelserna kan möjligen kickstarta det lite grann.

Här hemma har priset på bensin stigit med ungefär 50 öre på bara ett par dagar, vad kan vi förvänta oss?

– Oljepriset gick visserligen upp redan efter ett par timmar med 20 procent, 10–12 dollar per fat, och landade kring 70 dollar fatet. Sedan sjönk det 10 procent till 65 dollar fatet. Det är ingen stor rörelse med tanke på vad som hänt. Och man ska betänka att förra året låg priset låg på 85 dollar fatet.

Snabb reparation möjlig

Frågan alla ställer sig nu är hur stora skadorna är och hur lång tid reprationerna kommer att ta. Enligt Kim Ullman kan kanske produktionen komma igång redan den här veckan med två miljoner fat per dag.

– Men vi väntar på att få mer information senare i veckan. Kortsiktigt kan både Saudiarabien och USA dämpa effekterna genom att släppa på sina strategiska lager. Saudiska lager skulle i så fall användas för export och amerikanska lager skulle användas till amerikansk konsumtion – om de anser att priserna på världsmarknaden stiger alltför kraftigt.

Concordia Maritime tar å andra sidan redan i dag sina produkter från hela världen och är enligt Kim Ullman bara undantagsvis i Mellanöstern.