Ryssland skärper kraven för tankfartyg

Ryska transportministeriet och transportinspektionen har meddelat att Rysslands tankerflotta måste följa reglerna i MARPOL som landet ratificerade i höstas. Efter årsskiftet kommer därför enkelskrovstankfartyg på upp till 5.000 dwt som transporterar tunga oljeprodukter inte att tillåtas. De större tankfartygen fick slutdatum 2010. I praktiken betyder det över 90 procent av ryska bunkerflottan omfattas, vilket kan leda till kris i hamnarnas verksamhet.Russian Association of Marine and River Bunker Suppliers protesterar högljutt och menar att beslutet pressats fram av fartygsförlisningarna i Kertjsundet i slutet av förra året. Organisationen pekar på att endast ett av de fyra fartyg som sjönk var en tanker och den hade dessutom dubbelskrov. Organisationen menar också att förlisningarna i Kertjsundet, liksom vid andra haverier, visar att den mänskliga faktorn är av större vikt än fartygens konstruktion. Enligt organisationen kommer beslutet att kraftigt försvaga den ryska bunkerflottan som omsätter RUB 75 miljarder (över EUR 2 miljarder) varje år med en årlig tillväxt på 5-10 procent. Organisationen föreslår därför att slutdatumen flyttas och att fartygsbyten och konverteringar ska stödjas genom ett statligt program.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.