Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) meddelade under måndagen att regeringen kommer att ta bort den så kallade stämpelskatten vid beviljande av ansökan om inteckning i skepp. Skatten kan för ett enskilt rederi uppgå till betydande belopp eftersom fartygsinvesteringar ofta är kostsamma och kan uppgå till miljardbelopp.
Träder i kraft i juli
Förslaget att slopa stämpelskatten fanns med bland utredaren Rikard Engströms förslag till åtgärder för att stärka sjöfartens konkurrenskraft. Regeringen motiverar beslutet med att svenska rederier i flera fall valt att registrera skepp i andra länder på grund av att det där inte finns någon motsvarande stämpelskatt.
Förslaget om slopad stämpelskatt aviseras i den kommande budgetpropositionen för 2025 och föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
– Regeringen arbetar för att öka svensk sjöfarts konkurrenskraft och göra det lättare för rederierna. Slopad stämpelskatt och regeländringar för in- och uthyrning kan bidra till fler svenskregistrerade fartyg. Det kan i sin tur också underlätta planeringen för att tillgodose statens behov av fartyg i händelse av krig eller krigsfara och är dessutom positivt för sysselsättningen för svenska sjömän, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Besked om bareboatregister
Regeringen har redan tidigare sagt att man vill göra det lättare för svenska rederier att hyra in och hyra ut obemannade skepp, eftersom de nuvarande reglerna bedöms försvåra för rederierna att organisera verksamheten på ett rationellt sätt. Nu kom alltså beskedet att regeringen under 2025 avser att besluta om en proposition med förslag till ändringar för att underlätta in- och uthyrning så kallad bareboat charter.
Regeringen föreslår dessutom i den kommande budgetpropositionen för 2025 att medel tillförs till Transportstyrelsen så att en skeppslegodel kan läggas till fartygsregistret hos myndigheten. Anslaget utökas enligt förslaget med 7 miljoner kronor 2025 samt 1 miljon kronor från och med 2026.
Enligt regeringen kommer de här initiativen öka den affärsmässiga flexibiliteten för rederierna och därmed göra det lättare för dem att anpassa verksamheten efter marknadens rörelser, men även underlätta för dem att under kortare perioder skaffa ersättningsfartyg exempelvis vid reparationsbehov. Förslagen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.
Förslagen välkomnas av branschen
Regeringens nya besked togs emot positivt av branschföreningen Svensk Sjöfart.
– Vi välkomnar beskedet att redan från 1 juli 2025 ta bort stämpelskatten som innebär en stor konkurrensnackdel för det svenska registret och fördyrar miljöinvesteringar på svenska fartyg. Beskedet tillsammans med införandet av ett så kallat bareboatregister innebär att fler rederier kan välja att registrera sina fartyg i Sverige. Det sänder väldigt positiva signaler, inte minst till de rederier som gör stora satsningar på nya klimatsmarta fartyg, säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart.
Önskar besked om tonnageskatten
Från Svensk Sjöfart påpekas att det finns ytterligare ett antal viktiga åtgärder för branschen, så som att säkerställa att nettomodellen återställs och kan användas av alla typer av sjöfart. Man vill också att regeringen snabbt återkommer med besked om utformningen av en konkurrenskraftig svensk tonnageskatt, där en utredning ligger på regeringens bord sedan i januari.
– Vi ser nu fram emot att regeringen går vidare i arbetet med en konkurrenskraftig tonnageskatt vilket är en förutsättning för att skapa konkurrenskraftiga förutsättningar för svenska rederier i Sverige. Vår förhoppning är att regeringen kommer med ett förslag under hösten i frågan, säger Anders Hermansson.
FAKTA: Stämpelskatt
Om ett rederi, efter att ha registrerat ett skepp i det svenska fartygsregistret, vill belåna detta tas stämpelskatt ut vid beviljande av ansökan om inteckning. Skatten uppgår till 0,4 procent av det intecknade beloppet.
FAKTA: Skeppslega (bareboatregister)
Skeppslega (eller bareboat charter) innebär att en skeppsägare hyr ut sitt skepp i huvudsak obemannat. Ett rederi kan vilja hyra in ett obemannat skepp till exempel på grund av behov av en tillfällig kapacitetsförstärkning av den egna flottan. I ett skeppslegoregister kan ett utländskt obemannat skepp tillfälligt registreras i vissa avseenden under en tid motsvarande hyrestiden, samtidigt som skeppet i andra avseenden (till exempel inskrivning av äganderätt och inteckningar) kvarstår i det tidigare registret.