Fotograf: Terntank

Kategori: Tank

Preem hyr in ett av Terntanks nybyggen

Ett av av de fyra LNG-drivna nybyggen som Terntank har i order kommer att sysselsättas av Preem.

Preem har avtalat med Terntank om att hyra in ett av de fyra LNG-drivna, 15.000 dwt produkttankfartyg som Terntank har beställt från Kina. Det nybygge som kommer att gå i trafik för Preem levereras under första halvåret 2017. Rederiet har tidigare meddelat att två av fartygen ska gå i trafik för finska NEOT.

Miljösmart

– Utvecklingen mot ett hållbart samhälle är en av våra absolut viktigaste frågor. Vi har ett stort ansvar för att utveckla hela vår verksamhet så hållbart som möjligt, från råvara, produktion och transporter fram till det att produkterna används. Att vi i framtiden kan transportera våra raffinaderi- produkter på ett mer miljösmart sätt är ett steg i helt rätt riktning, säger Petter Holland, vd för Preem AB.

Nordeuropa

Nybygget kommer att sysselsättas med skeppningar av petroleumprodukter från Preems raffinaderier i Göteborg och Lysekil till kunder i nordvästra Europa.

– Det vi prioriterar högst är sjösäkerhet, arbetsmiljö ombord och miljö. Vi arbetar ständigt med att förbättra dessa områden. Genom att kombinera senaste varvsteknologin med vår långa erfarenhet inom tankfartygssegmentet innebär det att vi nu kan bygga ett mycket energieffektiv tankfartyg. Ett fartyg som både är anpassad till den nordeuropeiska marknaden och som även uppfyller våra höga krav på att ha så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Jens P Buchhave, vd för Terntank A/S.

Kommentarer

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening

    Grattis! Vad roligt att ligga i förkant också leder till affärer!

  • Anonymous

    Synd att det är ett Svenskt rederi

    • Anonymous

      svenskt? kanske va en gång…

  • StaffanS

    Grattis till teamet i Tärntank.

  • Sannegården

    Kul. Frågan är vad de får betalt, inte att de har en TC. Många kan TCa ut ett fartyg. Att köra på gas kostar, frågan är om man får betalt för det eller kommer köra mest på GO. Det framgår inte i texten. Fartyget är dual fuel inte enbart LNG drivet.

    • En som alltid beundrat Tärn

      Nu är det väl inte troligt att Preem (eller någon annan heller) skulle chartra en sån här båt som alldeles uppenbart blir dyrare än dom nuvarande TC båtarna, utan att vilja köra på LNG. När det dessutom går att bunkra i Brofjorden där fartyget skall lasta.
      Sen är väl inte Tern dom som jagar dom stora snabba pengarna utan ser det hela på lång sikt. Båten skall ju gå för dom i 20 år och sen säljas med ett gott andrahandsvärde, om dom skall följa traditionen i rederiet. Då måste man satsa på nått som är gångbart i framtiden också.
      Det viktigaste att tänka på när man köper båt är den framtida försäljningen av samma båt var det en som sa!

  • Pär-Henrik Sjöström

    Det stämmer att fartyget utrustas med dual fuel-huvudmaskin från Wärtsilä, vilket alldeles riktigt innebär att även vid gasdrift behövs en liten tillsats av diesel för tändningen.

  • Sannegården

    Inte bara det, kommer fartygen köras på gas eller kommer det gå på GO eller approx hur stor andel på gas? Om ingen gas i princip kör de ju som alla andra.

    • Full gas

      Varför skulle dom inte köra på LNG?
      Båten utrustas för det, gasen finns att bunkra i lasthamnen, kunden vill köra på det och priset är lägre än GO. Så vad skulle vara anledningen till att inte köra på gas?

  • Ragnar Johansson

    Grattis Tärntank!!

  • Jonas Evertsson

    Grattis Terntank säger jag med, men vill ändå citera min farbror när han blev gratulerad till ett inköp av en ny bil.
    Han svarade: ”Grattis, vad menar du? Jag får ju betala själv!”

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.