Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Offshore | Arbetsmarknad | Specialfartyg

”Pratades knappt offshore på Chalmers”

För Mattias Carlsson var det långt ifrån självklart att han skulle hamna på ett norskt offshorefartyg efter att han gått ut sjöbefälsutbildningen på Chalmers för fyra år sedan.

– Det pratades ju knappt om offshore under utbildningen. Det var mest prat om LNG-tankers och gastankers, att det var det kommande. Men det dog ju av ganska fort, säger Mattias, som gjorde praktik på Stena Jutlandica och Stena Danica men ”inte hade en chans” att få jobb där.

– Visst är det lite synd att man inte fick mer information om offshoresektorn under utbildningen, för då kanske man hade vetat vart man skulle ta vägen tidigare. Samtidigt så är jag jätteglad att jag är här nu, säger Mattias, som annars är nöjd med utbildningen på Chalmers där han läste mellan åren 2007 och 2011.

Tog egna initiativ

– Ja, absolut. Det var en bra utbildning med bra lärare, även om vissa kurser var mindre bra, men så är det väl alltid. Sen var det förstås lite problem med praktikplatserna. Själv fick jag inte praktik vissa perioder, vilket gjorde att jag till slut tvingades vara ute fem och en halv månader i sträck.

Eftersom Chalmers inte hade någon DP-simulator under Mattias studietid valde han att gå en DP-kurs på egen hand, efter att han slutat skolan.

– Jag och tre kompisar åkte till London sommaren efter vi gått ut och gick basic-kursen på ett utbildningscenter där. Det var jättebra även om det kostade en del – jag tror jag betalade mellan 10 .000 och 15 .000 kronor plus mat och logi. Sen när jag började jobba blev jag skickad till samma center av rederiet för att göra advanced-kursen. Så nu är jag DP-operatör, vilket är ett krav om man ska jobba som överstyrman här.

En annan fördel med att arbeta i Norge är förstås lönen. Mattias tar fram en tabell från det norska sjöofficersförbundet som han är medlem i och letar reda på siffrorna som gäller för styrmän.

– Är du utbildad styrman med noll års erfarenhet och ska arbeta på ett fartyg av den här storleken så är ingångslönen 46 .558 norska kronor. Sen har du en ökning efter ett år, tre år, fem år, åtta år och så vidare, säger Mattias och förklarar att tabellerna är överenskomna mellan fack och arbetsgivare och därmed ingen förhandlingsfråga, utan något som man följer slaviskt.

Speciella skatteavtal

Eftersom Mattias bor i Sverige men arbetar för en norsk arbetsgivare betalar han skatt enligt det skatteavtal som finns mellan Norge och Sverige.

– Jag skattar och betalar in till pension, A-kassa och sjukvårdsersättning i Norge plus att jag skattar upp i Sverige. Och jag skulle verkligen rekommendera alla som tänker arbeta här i Norge att kolla upp vad som gäller så att man inte gör något fel med skatten och pensionen. Det är inget som arbetsgivaren lägger sig i utan något man får sköta själv, säger Mattias som trots det senaste årets nedgång inom offshoresektorn varmt rekommenderar alla som går på sjöbefälsskolorna att söka sig till Norge.

”Bara att köra på”

– Absolut, det är bara köra på. Norge är en fantastisk marknad och allting går ju i vågor. Även om det ser mörkt ut idag så ska ju marknaden gå upp en dag. Går man en utbildning nu så har branschen säkert återhämtat sig om ett eller två år, säger Mattias och tillägger:

– Vill eleverna göra praktik här i Norge tycker jag de själva ska ta kontakt med rederierna, som till exempel min egen arbetsgivare Siem Offshore som jag starkt kan rekommendera. Eleverna ska hur som helst inte bara sitta och vänta på att SUI ska ordna en plats. Det är alltid bra att få kontakt med arbetsgivaren, och generellt är svenskar omtyckta här i Norge. Vi är kända för att vara lojala och arbetsamma.

Kommentarer

  • Henrik H.

    kryssningsbranschen ar ocksa en bransch dar manga Svenskar har jobbat och fortfarande jobbar, dock inte lika manga som I offshore mojligvis.
    Men inte heller denna bransch talas det om pa skolorna.

  • Markus

    Vad jag har hört kommer såväl ett DP-spår som ett Kryssningsspår på Chalmers Sjökaptensprogram från nästa höst. Man har startat något samarbete med Carnival. Chalmers är lite i sega i starten kanske, men de verkar veta vad de gör.

    • Uffe Land

      Det är bra!. När det gäller DP så är det alldeles för sent. Inriktningen skulle startat 2007. Redan vid den tidpunkten fanns det många svenskar som hade jobbat ett antal år på offshorefartyg.

  • Johan Hartler, ansvarig sjökaptensutbildning Chalmers

    Tack för en bra artikel som på ett bra sätt beskriver ett av flera yrkesroller som utbildningen till sjöbefäl leder till.
    Att utbildningen gör studenten attraktiv på internationell marknad och på ett unikt sätt ger behörighet att ta anställning runt om i världen framgår tydligt, vilket är bra.
    Noteras bör att kommentarer kring innehållet i utbildningen går tillbaks till före 2011 och vi vill bara uppmärksamma läsaren, och förhoppningsvis kommande studenter, på att Chalmers gör en tydlig satsning inom tre profilsegment. Tank, offshore ( ej bara olja/gas) och färja/kryssning. Sista året läser studenter valbara kurser på engelska inom respektive segment, där det även ges möjlighet till utbytesstudier med högskolor i Holland och Norge. Dessutom erbjuder vi idag DP-kurser, som i kvalitet står sig mycket väl i jämförelse med någon annan, för dagens studenter till kraftigt reducerat pris. Tillsammans med kryssningstrafik och på ingenjörs sidan utvecklas LNG-kurser som håller på att lyftas in i utbildningen.

  • Lyckligt boende utanför Europa

    Perfekt att man måste skatta upp i Sverige för det som man inte betalar in i Norge …

    Som sagt, det bästa med Sverige är att inte vara där över huvud taget … men tyvärr så måste man komma tillbaka vart 5e år för Manilla 2010 fiaskot … och göda Svetsloppan och hans lakejer med pluring.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.