Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi

Personalen sägs upp

Personalen på Götaverken är uppsagd men livsgnistan och hoppet om en fortsättning finns kvar.

– Jag som är specialist på att lägga ner företag har aldrig upplevt en sådan livsgnista som personalen på Götaverken visar. Jag har lagt ner bilföretag, däckföretag och avgasreningsföretag och där la de sig ner och dog på en gång men det gör de inte på Götaverken, säger likvidatorn Morgan Hallén och fortsätter:

– Jag har sagt upp hela personalen, alla, men de står upp och vill fortsätta.

Framtidsutsikterna tycks heller inte vara nattsvarta. Enligt Morgan Hallén finns fortfarande ett visst hopp.

– Vi för resonemang med intressenter i den här branschen och kan, och jag understryker verkligen kan, vi komma överens om en del problem som varvet haft tidigare så kan det bli en fortsättning.

Vilken typ av problem det är som måste lösas vill Morgan Hallén inte gå närmare in på eftersom förhandlingarna pågår och han vill inte riskera att de påverkas på något sätt. 50-talet personer riskerar att förlora sina jobb.

Kommentarer

  • Karina Linnér, SMTF

    Keep up the good spirits!
    Kan inte vara rimligt att stänga verksamheten när vi har en affärsboom av inte tidigare skådat slag runt hörnet. Vi vill uppgradera SECA-fartygen på de fina svenska varven

  • Jan-Erik Mehtola

    Jag låg med Stena Vision på Remontowa i Gdansk i februari. Där låg två franska färjor också. Det är bra att det finns folk som fortfarande tror på Cityvarvet, men hur ska Damen kunna konkurrera när det är billigare att köra hela vägen till Polen och docka båtarna?

  • Anonymous

    Sverige håller på att dö!
    Snart finns inga jobb och svenskarna får emigrera till Kina.

  • Thomas K

    Är för tillfället i Frederikshavn och här ligger det fullt med fartyg! Stora fabrikstrålare, supplybåtar, färjor och vindkraftsfartyg mm och det verkar vara full fart på varven här! Och nu bräddar dom ju även piren, ”vi satsar på att ta in plattformar nu” berätta hamnkapten som jag stod och växlade några ord med. Han sa även då att i Göteborg är det väldigt stora avgifter för att komma in i hamnen.

  • Anonymous

    Samtidigt som GöteborgsHamn (Kommunen) säger sig vilja ha kvar Cityvarvet så tar de betalt ofantliga summor av fartygen för att ta sej in till varvet, Ser man som ett exempel Landskrona där det inte kostar ett öre för att ta sej in till varvet så kan man ju förstå varför rederierna väljer bort Göteborg.

  • Anonymous

    Jag skriver det igen – Sverige är en döende nation vad gäller näringsliv!

  • Jimmie

    Varför ska vi ha svenska jobb när vi importerar pensionsräddare som är lönsamma….

  • Anonymous

    Samma sak är det i fd Gbg Hamn.Älvsborgshamnen sa upp en medelstor yta pga att hyran låg på 17 miljoner kr/år.Istället kommer det en Norsk firma som ska bedriva en rörelse med Virke,som i sin tur får samma yta till ett pris av 500.000kr/år.Snacka om konkurrens på lika vilkor?!?!???.Större myglare får man leta efter än dessa som sitter i Komunen..

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.