Pallas Glory

Fotograf: Pallas Group

Kategori: Tank

Bomin avbryter TC med Pallas

Bomin har valt att säga upp sitt tidsbefraktningsvatal med Pallas Group för bunkerfartyget Pallas Glory.

Det uppges vara kommersiella anledningar som ligger bakom beskedet att Bomin/Bunkers Gibraltar i förtid avslutar sin tidsbefraktning av bunkerfartyget Pallas Glory. Pallas Group meddelar att man med Bomin har kommit överens om en ekonomisk kompensation som har utbetalts till Pallas.

Pallas Glory är för närvarande på varv i Falkenberg för teknisk översyn och tioårsklassning. Därefter ska Pallas Glory sysselsättas som bunkerfartyg i norra Europa. Pallas uppger att förhandlingar pågår med ett flertal aktörer gällande sysselsättning av fartyget.

Nya möjligheter

Fredrik Johansson, vd för Pallas Group AB (publ), påpekar att bunkerbranschen har skakats av sin största skandal på länge när OW Bunkers gick i konkurs.

– Det har gjort att kunder till Pallas har haft en hektisk period, lyckligtvis har detta inte påverkat Pallas negativt. OW Bunkers konkurs är inte bara en negativ sak för branschen, den skapar också stora möjligheter. Att Pallas nu får en utbetald engångssumma samtidigt som fartyget går in i en ny sysselsättning skapar en angenäm situation för bolaget. Nya bunkeraktörer etablerar sig nu och mycket spännande är på gång i branschen som gör att Pallas ser stora möjligheter till nya kunder och nya affärer.

Kommentarer

  • AH

    Det förklarar till viss grad varför man valt att gå upp till Sverige från Gibraltar för varvsbesök!
    Gott för Pallas att avbrottet faller väl ut ekonomiskt, och kul att Pallas Glory förhoppningsvis kommer att sysselsättas här uppe nu när SECA troligtvis kommer öka efterfrågan på bunker!

    • Sven

      En undran? Varför skulle sysselsättningarna öka pga SECA? Ftg förbrukar ju inte mera bara för att dom bunkrar DMA Gasoil ! Sen är ju frågan om inte det finns tillräckligt tonnage nu när ALBA TANKERS (F,D OW Bunker) har 5 ftg som ligger och fajtas på spotmarknaden här uppe i norden?! Nej, det har nog inte varit en rolig jul för PALLAS

      • AH

        Hej Sven,
        Fartyg förbrukar riktigt nog inte mer om man tänker i massa, men det är ju volymetrisk kapacitet som begränsar hur mycket ”full tank” är på ett fartyg.
        Jag fattar mig kort och tar ett exempel med fartyg (linjetrafik) som hittills opererat i SECA-områden på LSHFO som har densitet närmare 1, nu måste de (om inte t.ex. skrubber installerats) köra på t.ex. DMA som har densitet i närheten av 0.85. Det innebär att de tidigare kunde köra ~17% längre före det blir behov för bunkring igen(förenklat ej korrigerat för brännvärde).
        Ovan nämnda tanke samt de fartyg som enbart har mindre (volymetrisk) bunkerkapacitet för SECA-fuel sedan tidigare då enbart hjälpkärror i hamn behövde köras på detta torde öka efterfrågan på bunkringsoperationer, främst för fartyg på ingång till SECA men även möjligen för fartyg som skall ut ur SECA.

        • Sven

          Hej.
          Jo men nu är det ju så att ftg bunkrar ju inte ”full tank”. Eftersom då minskar man på last kapaciteten, samt tar en stor risk i eventuella prisfall. Har den senaste månaden själv levererat oerhört mkt DMA Gasoil. Och det är ingen större skillnad i ton på dom leveranserna gentemot LSFO. Dom stora ftg har ju dedikerat några FO tankar till Gasoil. Och dom ftg som bara seglar SECA har ju Gasoil i alla tankar. Ren Gasoil (0,85) till Hjm, och DMA Gasoil (0,89) till Hm

  • Skeptisk

    Återstår att se hur positivt det här blir för Pallasgruppen. Något större flyt med affärerna var det rätt längesedan bolaget hade.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.