Välkänd färjeman har lämnat oss. Klas Brogren har avlidit efter en längre tids sjukdom. Under mer än 40 år var han färje- och kryssningssjöfarten trogen.
Nyheter
-
-
Sjöfartsskydd till klassen. Nu lägger regeringen förslag om att tillsynen av sjöfartsskyddet ska kunna utföras av andra än Transportstyrelsen.
-
Nydöpt. Stena Sunrise är namnet på Stena Bulks senaste tillskott till fartygsflottan – en Suezmax-tanker på 158.000 dwt.
-
Förlorar på sjöfart. Nordea levererar resultat som gläder analytikerna, men sjöfarten är ingen bra affär
-
Helsingborg tog bananerna. Efter mer än 100 år flyttar Chiquita bananimporten från Göteborg till Helsingborg.
-
Modulbyggd färja till Vättern. Färjetrafiken i Vättern ska få en ny, större färja. Eftersom den blir för stor för Göta Kanal byggs den i moduler.
-
Bransch i förändring. Inte ens de största varven i Sydkorea och världen undgår att känna Kinas styrka. Samsung verkar dock inte alltför oroliga och tänker utnyttja läget.
-
Åter rekordvolymer. Antalet passagerare som reser över Ystad fortsatte att växa under fjolåret. Även Bornholms- och Polentrafiken visar stabil utveckling.
-
Fördubblar sitt innehav. Har under vintern förvärvat ett stort antal aktier i det hårt pressade rederiet Transatlantic.
-
Unik hybrid. Vid en viss position växlar uppkopplingen automatiskt över från trådlöst nätverk till bredband via satellit.
-
Pilotfall. Nu finns det en dom som i vissa fall kan göra att rederier blir skadeståndsskyldiga gentemot befraktare.
-
Färdigställs trots konkurs. Två rorofartyg byggs färdigt av konkursade P+S-varvet i Stralsund för DFDS räkning.
-
I mål. Maersk Line har redan nått sina mål för reduktion av CO2-utsläpp fram till 2020.
-
Söker samarbete inom kryssning. St Peter Line förhandlar om att inleda samarbete på den ryska marknaden med något etablerat kryssningsrederi.
-
Daglig kontakt. Finlands näringsminister Jan Vapaavuori säger att staten gör allt för att STX Finland ska kunna behålla de beställningar man redan har.
-
Planerar personalminskning. Neste Shipping kan tvingas säga upp närmare 130 anställda.
-
Effektiviserar och omorganiserar. Tvingas till nedskärningar eftersom man "inte har tjänat några pengar på nio år".
-
Kraftigt växande volymer. Stockholms Hamnar hoppas på fortsatt god tillväxt.
-
Estonia-liknande incident. Lars Ericsson hade just tagit befälet på nybyggda Stena Sailer när bogvisiret började glappa.
-
Mångsysslare i egen regi. Anders Elonsson har lämnat rederirörelsen bakom sig för att satsa på färg.
-
Förändring i ledarskiktet. Erik Hånell ser fram emot att axla manteln på Stena Bulk efter mångårige ledaren Ulf G Ryder.
-
Historia utan motstycke. Världens största färjerederi startade anspråkslöst med inköpsresor på gamla ångfartyg.
-
Hela havet stormar. Alla de stora färjeoperatörerna gör omflyttningar på linjerna över både Finsak viken och Ålands hav. I norr återuppstår en klassiker.
-
Gigantiskt saneringsprojekt. Närmare 400 år av industri- och varvsverksamhet satte sina spår. Beckholmen var ett av mest förorenade områdena i Sverige men har nu befriats från alla markföroreningar.
-
Nybygge med LNG. Viking Grace har varit färjan på allas läppar ett bra tag. Nu är hon levererad och i trafik mellan Stockholm och Åbo via Åland.