Oljepriset ökar flottans ålder. Låga bunkerkostnader gör att det lönar sig att behålla bränsleslukande fartyg. Antalet skrotade dödviktston väntas minska radikalt under 2015.
Nyheter
-
-
Blir Yara. Green Tech Marine verkar från årsskiftet under nytt namn men med oförändrad företagsledning.
-
All time high. Extraturer på Tallinn bidrog till att Viking Line under fjolåret hade fler passagerare än någonsin tidigare.
-
Ny linje. Stena Foreteller lastar för första gången i Åbo i sin nya trafik inom samarbetet mellan Mann Lines och Stena Line.
-
Ensam ägare. Ryska United Shipbuilding Corporation har inte oväntat tagit över hela aktiestocken i Arctech Helsinki Shipyard.
-
Nya kunder. Avbruten TC i Gibraltar innebär att bunkerfartyget Pallas Glory kommer att sysselsättas i norra Europa.
-
Förlängning. Concordia Maritime förnyar avtal med olje- och gasbolag om charter av två produkttankfartyg.
-
Ny linje. Det nystartade joint venturebolaget Baltic Euro Line öppnar en linje mellan Oxelösund, Eemshaven och the Humber.
-
Eventuellt brott utreds. Säkerheten ombord på Norman Atlantic var undermålig, enligt flera vittnesmål från passagerare. Besättningen visste inte vad de skulle göra och sjösättningen av livbåtarna fungerade inte.
-
Containerrederier ser ljuset. Enligt den brittiska banken HSBC blir 2015 året då containerrederierna kan vända röda siffror till svarta. Trots en alltför stor containerflotta.
-
Systerfartyg till Norman Atlantic. Stena Flavia och Scottish Viking är systerfartyg till Norman Atlantic och går på Stena Lines linjer på Ventspils.
-
Strategiskt köp. Med förvärvet av en stor leverantör av marina system förstärker Wärtsilä sin position som leverantör av integrerade system till marin- och offshoredustrin.
-
Allvarliga fel på fartyget. Vid den senaste hamnstatskontrollen hittades flera fel på Norman Atlantic. Bland annat på branddörrarna på main deck. Släckningen av branden kan ha fördröjts av att det inte är krav på automatiska släckningssystem ombord på roro-fartyg.
-
Resurs. Dennis Maritime hoppas finna möjligheter att ta in fler fartyg under finländsk flagg, eftersom de ombordanställda är rederiets främsta resurs.
-
Integrerad lösning. Wärtsilä levererar utrustning till Gotlandsbolagets nya LNG-drivna färja.
-
”Vill tacka”. SAI går i graven och en likvidator har utsetts för att sköta processen.
-
”Känns mycket bra”. En av Terntanks nyligen beställda LNG-tankers – Ternfjord – chartras av Esso.
-
Kan bli permanent. Kustbevakningens KBV 002 ska på försök användas som back-up till Sjöfartsverkets ordinarie isbrytarflotta under vintern.
-
Regional täckning. Wärtsilä har fått slutligt besked om att bygga LNG-terminalen i Torneå – en investering på 100 miljoner euro.
-
Debatt. Sjöfartsutbildningarna är viktiga och har räddats tack vare alliansens budget, det menar moderaternas sjöfartspolitiska talesperson Boriana Åberg.
-
Nej till SRF. Mark- och miljööverdomstolen har beslutat att än en gång pröva tillstånden för den nya, lägre, Göta älvbron i Göteborg.
-
Utökar. Meriaura köper roro-fartyg och hyr in sex torrlastare. Kapaciteten inom bulk ökar med nästan en tredjedel.
-
Ökad kapacitet. De nya 4High-grensletruckarna som nu har levererats är 16 meter höga och kan lyfta en container fritt över tre staplade containrar.
-
Bulk ökar mest. För första gången sedan 2011 noteras en tydlig ökning i de svenska hamnarnas godshantering.
-
Haveriutredning. Olycksutredningscentralen i Finland har publicerat sin rapport om Amorellas grundstötning i december 2013.