Fotograf: Södertälje Hamn

Kategori: Hamn/Logistik

Hamnar informerar om sjöfartens potential

Vattenvägarna utgör en redan befintlig infrastruktur som kan användas för att på ett smart sätt avlasta landinfrastrukturen, är det budskap som Ostkusthamnar i Samverkan går ut med till politiker.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Det är viktigt att frågan om förhållandet mellan Trafikverket och Sjöfartsverket kommer upp till diskussion. Att Staten står för vägarna på land utan särskild avgift för brukarna medan Sjöfartsverkets farleder så gott som uteslutande helt betalas av brukarna är förstås till nackdel för sjöfarten. Samarbetet inom OHS är mycket välkommet och önskas lycka till. Sjöfartens möjligheter måste tillvaratas på ett bättre sätt. Eller som förre Landshövdingen i Västerås Mats Svegfors en sa när vi höll på att skapa Mälarprojektet: om vi inte bättre utnyttjar Mälaren för transporter spelar det ingen roll hur mycket pengar vi lägger på att förbättra E 18!

    • Rolf B Bertilson

      Skriv en kommentar…
      Glömde en annan sak i mina två inlägg dels om isbrytning och dels om förhållandet mellan trafikverket och Sjöfartsverket, nämligen mitt namn: Rolf B Bertilson

    • Rolf b bertilson

      Skriv en kommentar…Denna synpunkt framförd av Rolf B Bertilson. Glömde bara skriva mitt namn.

  • Anonymous

    Glömde en fråga i mitt förra inlägg: kostnaden för isbrytning på vintern. Varför skall sådan sjöfart som aldrig behöver isbrytning betala för denna? Det blir ju så eftersom alla fartyg betalar en farledsavgift vilket i sin tur svarar för Sjöfartsverkets största inkomstkälla av vilken en del går till isbrytning.

  • Rolf B Bertilson

    Anonym 21 minuter sedan Svara

    Det är viktigt att frågan om förhållandet mellan Trafikverket och Sjöfartsverket kommer upp till diskussion. Att Staten står för vägarna på land utan särskild avgift för brukarna medan Sjöfartsverkets farleder så gott som uteslutande helt betalas av brukarna är förstås till nackdel för sjöfarten. Samarbetet inom OHS är mycket välkommet och önskas lycka till. Sjöfartens möjligheter måste tillvaratas på ett bättre sätt. Eller som förre Landshövdingen i Västerås Mats Svegfors en sa när vi höll på att skapa Mälarprojektet: om vi inte bättre utnyttjar Mälaren för transporter spelar det ingen roll hur mycket pengar vi lägger på att förbättra E 18!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.