Fortsatt sanering. Oljebältet i Göteborgs hamn har brutits itu av vindar och strömmar, men delarna är nu inlänsade.
Nyheter
-
-
Trender på Sjölog. Framtiden var ämnet för seminarierna på Sjölogs första dag. Talare var bland andra P.O. Arnäs och Maritime Insights Christopher Pålsson och Niklas Bengtsson.
-
158. 000 dwt. Concordia Maritime har skrivit charteravtal på ännu en Suezmax-tanker som ska ingå i Stena Sonangol-poolen.
-
Egen infrastruktur. Göteborgs hamn försöker positionera sig som en bunkerhub för hela seca-området.
-
Försämrad konkurrens. Svaveldirektivet har visst inneburit extrakostnader, menar Gert Jakobsen på DFDS, i motsats till en tidigare rapport.
-
Tillskott. Om allt går enligt planerna kommer två stora roro-fartyg att skifta från holländsk till finländsk flagg.
-
Speciallösningar. SP har varit med och brandsäkrat Stena Germanica som just nu konverteras till världens första metanolfartyg.
-
Efterinstallation. Stena Transporter och Stena Transit i Stena Lines trafik på linjen mellan Hoek van Holland–Killingholme utrustas med inline-skrubber.
-
Idag börjar Sjölog – är allt under kontroll? Vice projektledaren Kerstin Ramström berättar om rekordsiffror, nya utställare och lokalskifte för mässdagen.
-
Neutraliserad ökning. Lågt oljepris gör att Seca-direktivet inte inneburit extrakostnader för rederier och speditörer – ännu.
-
Återvinns? Den sista februari avgörs före detta Kungsholms öde, nu är den koreanska ägarens tålamod slut.
-
Besparingsåtgärd. Till följd av den rådande svaga marknaden för PSV-fartyg läggs kontoret i Aberdeen ned.
-
Barriärer. Costa Concordia-kaptenen dömdes till 16 års fängelse med rederiet bör kritiseras hårdare, menar Ulf Svedberg på Sjöfartsverket.
-
Utvidgar marknaden. Försäkringsmäklaren Jan Risinger, vd för Fairwater Marine AB, berättar om expansionen genom fusion med danskt företag.
-
Undersökning. Vi på Sjöfartstidningen ber nu er, våra läsare, om hjälp för att utveckla och förbättra sjofartstidningen.se.
-
Göteborg – Marocko. Seago Line lägger till ett anlöp i Göteborg på tre av sina linjer. I södergående riktning på linjen mellan Sankt Petersburg och Agadir i Marocko, samt på feederlinjerna i Östersjön.
-
Logistik. Containerships utökar sitt logistiknätverk i norra Europa genom samarbete med belgiska ECS.
-
På väg uppåt. Resultatförbättringen för Rederi AB Transatlantic är markant, men drivs främst av affärsområdet Viking Supply Ships.
-
Övergav fartyget. Befälhavaren på Costa Concordia döms till 16 års fängelse för att ha orsakat olyckan då 32 människor omkom.
-
Rätt riktning. ESL Shipping ökar i omsättning och lastvolym. Rörelsemarginalen, rörelseresultatets andel av omsättningen, är 19 procent under 2014.
-
Inget läckage. Tre personer ska ha avlidit till följd av en explosion på ett norskägt plattformsfartyg utanför Brasiliens kust.
-
Slutgiltigt besked. Nya domar från Kammarrätten för 29 av de upptaxerade sjöbefälen i skattehärvan fastslår att Skatteverkets beslut ligger kvar.
-
Ökad Benelux-service. Mann Lines blir Transatlantics kommersiella agent i Beneluxområdet, vilket ger Transatlantic möjlighet att utnyttja Mann Lines närsjöfarts- och speditionsservice.
-
Skärgårdsbåt. Kulturbåtarna köper 100 år gammalt passagerarfartyg för trafik i Göteborg och Bohuslän.
-
Dockning. Startskottet för uppgraderingen av Tallinks bil- och passagerarfärja Romantika var en dockning vid Turku Repair Yard i början av februari.