Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Politik | Säkerhet | Specialfartyg

KBV redo att hjälpa flyktingar

Kustbevakningen arbetar intensivt för att vara redo att åka ned och hjälpa båtflyktingarna i Medelhavet – om man får en officiell begäran från regeringen.

– Ännu har vi inte fått någon framställan från regeringen om att åka ned, säger Mattias Lindholm, pressansvarig på Kustbevakningen, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Däremot har vi haft kontakter med justitiedepartementet, vilket gjort att vi nu inlett arbetet med en konsekvensbeskrivning om vilka förutsättningar vi har för att kunna hjälpa till. Och då handlar det om att vi ska skicka både fartyg och flygplan.

Toppmöte i Bryssel

Läget för båtflyktingarna på Medelhavet har under en längre tid blivit allt värre, och så sent som i helgen befaras drygt 900 personer ha drunknat i den senaste flyktingkatastrofen. Idag torsdag hålls ett extrainsatt möte i Bryssel mellan EU:s stats- och regeringschefer, där det spekuleras i att räddningsmissionen Triton ska få mer pengar.

– För att vi ska åka ned behöver vi dels en framställan från regeringen, dels en officiell förfrågan från EU-organet Frontex. Så fort vi får det vet vi mer konkret vad vi förväntas ställa upp med.

Deltagit tidigare

Om ett flygplan ska skickas ned handlar det enligt Mattias Lindholm om något av KBV:s tre sjöövervakningsflygplan, och för fartygens del handlar det om något av fartygen i den så kallade 0-serien, det vill säga KBV 001-003.

Kustbevakningen har vid ett flertal tillfällen deltagit i liknande insatser för Frontex i Medelhavet, och kom så sent som i mars hem med sjöövervakningsflygplanet KBV 502 från den senaste insatsen. 

– Får vi en begäran skulle ett flygplan kunna lätta inom två dagar, eftersom vi har så färska erfarenheter och känner till både flygplatsen och logistiken därnere. Ska vi ställa upp med ett fartyg tar det fem-sex, max sju dagar tills dess att vi kan ge oss av, och då tar det ungefär tio dagar att segla ned.

Vill ställa upp

Mattias Lindholm förklarar att även personalfrågan givetvis måste planeras och styras upp, något han dock inte tror blir några större problem.

– Vi har redan fått indikationer om att vi har många från olika befattningar som vill ställa upp. Dels vill man rädda liv, dels känner man med sina italienska kollegor. Så någon brist på personal kommer vi inte att ha, säger han och fortsätter:

– Nu jobbar vi stenhårt på att inte förlora någon tid om vi får en begäran. Vi vet ju att läget är akut. 

Kommentarer

  • Steph

    Jättebra att någon av Kbv,s båtar kan hjälpa till där, jag tror att de göra stor nytta där och avlasta italiernarna lite, däremot man om bänkar distansen Gbg – Lampedusa så verkar 10 dagar lite väl optimistiskt.

  • Steph

    ?

  • Steph

    Ok, jag ”modererar” min tidigare kommentar som försvann, men jag vidhåller att det är jättebra att vi kan bidra med någon av Kbv,S fartyg så att Italienska kustbevakningen får lite hjälp, de verkar som de får ta hela smällen både till sjöss och i land, utan att veta vilken
    SMG 00 – båtarna har tror jag att 10 dagar var lite optimistiskt.

  • Steph

    Om man får kommentera tycker jag att det är jättebra, att använda kapacitet som vi har i Sverige i fråga om fartyg och flygplan, som kan hjälpa till i den situation som råder i Medelhavet just nu, seamanship?

    • Lars Andersson

      Hej Steph, tack för dina kommentarer! Anledningen till att de inte har publicerats förrän nu på fredagsmorgonen är helt enkelt att vi – som det står härovan – granskar samtliga kommentar innan de publiceras. Vardagar kontorstid kollar vi kommentarsflödet kontinuerligt, men kvällstid och helger kan det ibland av naturliga skäl dröja lite längre innan de granskas. Så fortsätt gärna att kommentera, det gillar vi!
      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / reporter & tf redaktionschef Sjöfartstidningen

  • Karl.E

    Italien jar ingen brist på fartyg glömdet. Stanna hemma, det finns många medelhavsländer som är med EU. Men var med och betala mer kostnader och sätt stopp för inter europa flyktnings transfer smugglare!? Men att att angripa källan till ett problem låter sig inte göras. Det är visum tvång till europa så vitt jag vet eller gäller inte detta? Se och lär lite. kanske fråga USA om goda råd. Dom har varit med länge när det gäller gräns kontrol. Alla länder utanför EU i t.ex Afrika och Mellan Östen är inte i krig utan har allmän fattigdom och därmed levandstandard med andra ord inget nytt på den fronten.

  • Karl. E

    Jaså det dög inte att skriva lite mera som det ser ut

    • Lars Andersson

      Hej Karl. E, tack för dina kommentarer. Anledningen till att de inte har publicerats förrän nu på måndagsmorgonen är helt enkelt att vi – som det står härovan – granskar samtliga kommentar innan de publiceras. Vardagar kontorstid kollar vi av kommentarsflödet kontinuerligt, men kvällstid och helger kan det ibland av naturliga skäl dröja lite längre innan de granskas.
      Med vänliga hälsningar
      Lars Andersson / reporter & tf redaktionschef Sjöfartstidningen

  • Andreas Åsenholm

    KBV sjöövervakningsplanen har gjort fantastiska insatser under piratbekämpningen i Indiska Oceanen. Dessa plan skulle kunna utgöra en mycket effektiv resurs i spaningsarbetet mot den organiserade människosmugglingen och på ett effektivt sätt bidra med att rädda människoliv.

  • Anonymous

    KBV har tidigare hävdat att men behöver både nya flygplan samt tre stora bogserbåtar för att klara uppgiften att bevaka den svenska kusten. Men helt plötsligt finns tydligen en överkapacitet, eftersom man utan prut kan skicka de nya enheterna till andra länder.
    Därför kan man undra om skattebetalarna har blivit förda bakom ljuset ännu en gång? Vi får väl trots allt hoppas att KBV bemannar sina fartyg med behörig personal så att vi inte behöver skämmas när de seglar på främmande vatten. För närvarande saknas tom manskapsbehörigheter på vissa fartyg.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.