Kustbevakningen arbetar intensivt för att vara redo att åka ned och hjälpa båtflyktingarna i Medelhavet – om man får en officiell begäran från regeringen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Steph
Jättebra att någon av Kbv,s båtar kan hjälpa till där, jag tror att de göra stor nytta där och avlasta italiernarna lite, däremot man om bänkar distansen Gbg – Lampedusa så verkar 10 dagar lite väl optimistiskt.
Steph
?
Steph
Ok, jag ”modererar” min tidigare kommentar som försvann, men jag vidhåller att det är jättebra att vi kan bidra med någon av Kbv,S fartyg så att Italienska kustbevakningen får lite hjälp, de verkar som de får ta hela smällen både till sjöss och i land, utan att veta vilken
SMG 00 – båtarna har tror jag att 10 dagar var lite optimistiskt.
Steph
Om man får kommentera tycker jag att det är jättebra, att använda kapacitet som vi har i Sverige i fråga om fartyg och flygplan, som kan hjälpa till i den situation som råder i Medelhavet just nu, seamanship?
Lars Andersson
Hej Steph, tack för dina kommentarer! Anledningen till att de inte har publicerats förrän nu på fredagsmorgonen är helt enkelt att vi – som det står härovan – granskar samtliga kommentar innan de publiceras. Vardagar kontorstid kollar vi kommentarsflödet kontinuerligt, men kvällstid och helger kan det ibland av naturliga skäl dröja lite längre innan de granskas. Så fortsätt gärna att kommentera, det gillar vi!
Med vänliga hälsningar
Lars Andersson / reporter & tf redaktionschef Sjöfartstidningen
Karl.E
Italien jar ingen brist på fartyg glömdet. Stanna hemma, det finns många medelhavsländer som är med EU. Men var med och betala mer kostnader och sätt stopp för inter europa flyktnings transfer smugglare!? Men att att angripa källan till ett problem låter sig inte göras. Det är visum tvång till europa så vitt jag vet eller gäller inte detta? Se och lär lite. kanske fråga USA om goda råd. Dom har varit med länge när det gäller gräns kontrol. Alla länder utanför EU i t.ex Afrika och Mellan Östen är inte i krig utan har allmän fattigdom och därmed levandstandard med andra ord inget nytt på den fronten.
Karl. E
Jaså det dög inte att skriva lite mera som det ser ut
Lars Andersson
Hej Karl. E, tack för dina kommentarer. Anledningen till att de inte har publicerats förrän nu på måndagsmorgonen är helt enkelt att vi – som det står härovan – granskar samtliga kommentar innan de publiceras. Vardagar kontorstid kollar vi av kommentarsflödet kontinuerligt, men kvällstid och helger kan det ibland av naturliga skäl dröja lite längre innan de granskas.
Med vänliga hälsningar
Lars Andersson / reporter & tf redaktionschef Sjöfartstidningen
Andreas Åsenholm
KBV sjöövervakningsplanen har gjort fantastiska insatser under piratbekämpningen i Indiska Oceanen. Dessa plan skulle kunna utgöra en mycket effektiv resurs i spaningsarbetet mot den organiserade människosmugglingen och på ett effektivt sätt bidra med att rädda människoliv.
Anonymous
KBV har tidigare hävdat att men behöver både nya flygplan samt tre stora bogserbåtar för att klara uppgiften att bevaka den svenska kusten. Men helt plötsligt finns tydligen en överkapacitet, eftersom man utan prut kan skicka de nya enheterna till andra länder.
Därför kan man undra om skattebetalarna har blivit förda bakom ljuset ännu en gång? Vi får väl trots allt hoppas att KBV bemannar sina fartyg med behörig personal så att vi inte behöver skämmas när de seglar på främmande vatten. För närvarande saknas tom manskapsbehörigheter på vissa fartyg.
Artikeln är stängd för fler kommentarer