32 miljoner kronor. Så mycket får i genomsnitt vart och ett av de 37 stödberättigade rederierna i sjöfartsstöd, som för managementbolagen utgör hela 50 procent av nettoomsättningen.
Nyheter
-
-
Två gånger per vecka. Vem som helst kan prenumerera på Sjöfartstidningens nyhetsbrev.
-
Mer LNG till Lysekil. Nu ska LNG-försörjningen i Norden öka. Skangass har skrivit avtal med Eni om leveranser av LNG från Zeebrugge till terminalen i Lysekil.
-
Skrubber för isvatten. Transatlantic och Stora Enso har i samarbete med företaget Ecospec tagit fram en helt ny skrubber för isiga och saltfria vatten i Bottenviken.
-
A och O. Om inte tonnaget utnyttjas effektivt skenar transportköparnas logistikkostnader iväg, varnar Finnlines-direktör på trafikseminarium.
-
Behåller kontraktet. Det finns ingen grund i kritiken som riktats mot Scandlines och deras företagshälsovård, menar linjechefen.
-
Neca kommer trots trögt IMO. Om 15 år har IMO sannolikt beslutat att införa Neca, öka Seca-området och ballastvattenkonventionen är satt i kraft. IMO är kraftfullt, om än trögt.
-
”Ett kulturarv”. Rederi AB Gotland går in som majoritetsägare i Stockholms Reparationsvarv AB och tillsätter samtidigt en ny vd.
-
"Helt oacceptabelt". En läkare har anmält Scandlines företagshälsovård. Han anser att de och rederiet tvingar anställda att jobba trots sjukdom.
-
Letar nytt fartyg. Gotlandsbåten AB ställer in trafiken mellan Västervik och Visby även nästa år – en anledning är att M/V Västervik är för dyr.
-
Mervärde åt Europa. Jobb, tillväxt och sammanbundna transportkorridorer, ska vara syftet med de projekt som TEN-T beviljar pengar till.
-
Snart där. Drygt en månad kvar tills sjöfarten står inför kalla fakta inom SECA. För majoriteten av fartygen blir det diesel som gäller, men även då krävs förberedelser.
-
Billigare konvertering. Stena Line konverterar Germanica till första metanoldrivna färjan i världen för 22 miljoner euro.
-
Kontrakt påskrivna. Stena Line installerar skrubbrar på två roro-fartyg för att möta kraven från seca-direktivet.
-
Mindre växthusgaser. EU och medlemsstaterna har preliminärt kommit överens om att fartyg ska redovisa sina koldioxdutsläpp från 2018.
-
Energieffektivt. Maersks Triple-E-fartyg har petats ner på tronen som världens största containerfartyg till förmån för CSCL Globe.
-
Östersjöns försprång. Motorways of the Sea-konferensens förta dag handlar om alternativa bränslen och klimatet. Flera ser seca-direktivet som Östersjöländernas positiva försprång.
-
”Har lite i bakfickan”. Likvidation vill sälja varvet bit för bit. Men de anställda ger inte upp hoppet.
-
Ny era. Meyer Turku inledde byggnationen av Mein Schiff 5, det första nybygget som det "nya" varvet bygger från början.
-
Dålig MLC-efterlevnad. Under MLC:s första år har hamnstatsinspektörerna i Paris MoU-länderna upptäckt många avvikelser från konventionens krav.
-
Eniga. Finland och Estland har slutligen nått samförstånd i hur ländernas LNG-infrastruktur ska utvecklas och räknar med betydande stöd från EU.
-
Citrusfrukter i massor. Helsingborgs hamn tar emot och lossar cirka 1.600 TEU med bara citrusfrukter under vintersäsongen.
-
Nästa steg? Stena Line och Mann Lines samarbetar inom roro-trafik mellan England, kontinenten och Östersjön.
-
Igång igen. Finntide är tillbaka i ordinarie tidtabell först i slutet av månaden på grund av "orättvis" arrest i Zeebrugge.
-