150 år. Rederiaktiebolaget Gotland har avslutat sitt 150:e verksamhetsår och noterar resultatförbättring.
Nyheter
-
-
Eskalerar. I Finland kan konflikten om isbrytarnas kollektivavtal leda till sympatiåtgärder som även stoppar alla finskflaggade lastfartyg i utrikesfart.
-
Till Göteborg 30 mars. Världens första metanoldrivna fartyg, Stena Germanica, har lämnat varvet i Gdansk och går snart i reguljär trafik.
-
Elen får aldrig brytas. Mercy Ships nybygge, som Stena RoRo deltar i konstruktionen av, får eget kraftverk och framdrivning av ABB.
-
”Orättvist behandlande. ” NCL-befälen vägrar ge upp kampen mot Skatteverket – söker nu prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen.
-
72 procent fler i juli. Stena Line ser en kraftig ökning av biljettförsäljningen inför sommarsäsongen – främst är det danskarna som vill till Sverige.
-
Nära mål. Tidsfristen är ute men fortfarande fattas en summa för att kunna köpa Kungsholm.
-
Tillväxtmarknader. Passagerartrafiken mellan Sverige och de baltiska staterna har vuxit nästan oavbrutet i mer än ett decennium.
-
”Väldigt hedrade. ” Lysekils hamn har skrivit kontrakt med stålföretaget Tata Steel om leveranser av järnvägsräls via Lysekils hamn till Hallsberg.
-
Rekrytering pågår. För att komma tillrätta med de effektivitetsproblem man haft en tid utökar nu AMP Terminals i Göteborg personalstyrkan.
-
Hur går förberedelserna? Elsa Hjertén Grahm om Donsö Shipping Meet 2015 och om en bankett som blir en variant av Hylands hörna.
-
”Fungerar effektivt. ” Efter de senaste årens försök i Göteborg och Stockholm vill Trafikutskottet se permanenta alkobommar i samtliga svenska gränshamnar.
-
Strömningsproblem. Enligt DNV GL går det inte att exakt veta när bottenrengöring och ommålning krävs. För att få exakt besked måste man använda ”Computational Fluid Dynamics”.
-
160 containrar till. Containerhanteringen i Helsingborgs hamn växer när Seago Line utökar från två till tre anlöp per vecka.
-
Containerskador. Rederiernas eller operatörernas vilja att spara bränsle kan leda till att containersäkringar utsätts för för höga dynamiska krafter.
-
Världsunik konvertering. Stena Lines konvertering av Stena Germanica till metanoldrift har vunnit miljöpris.
-
Infrastruktur. Vattenvägarna kan användas på ett smart sätt för att avlasta landinfrastrukturen, anser Ostkusthamnar i Samverkan.
-
"Alltid varit pionjärer". Tryggve Möller hamnar på plats 48 av de 50 mest inflytelserika företagsledarna inom den internationella tanksjöfarten.
-
Misstag. Professor Pekka Sutela, expert på Rysslands ekonomiska politik, anser att Ryssland gjort ett enormt energipolitiskt misstag genom att satsa allt på Arktis.
-
Superladdning. Green City Ferries blev Årets Skärgårdsrederi när Skärgårdsredarna delade ut priset för första gången någonsin.
-
Tror på 2015. Helsingborgs hamn förbättrade sitt resultat med nästan 35 miljoner mellan 2013 och 2014.
-
”Tackar våra medarbetare. ” Northern Offshore Services har prisats för långsiktigt och samhällsutvecklande arbete.
-
Strejk. Två fackförbund har inte godkänt riksförlikningsmannens medlingsbud och inleder nu strejk på de finländska isbrytarna.
-
Ny utredning. Enligt sjöfartsnäringen beror den allt tuffare internationella konkurrensen på bristfällig sjöfartspolitik, utebliven tonnageskatt och alltför höga statliga avgifter.
-
Använder ”ishåv”. Ett nytt isforskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet hoppas kunna göra issjöfarten mer miljövänlig.