Tar över 2 juli. DFDS bud på MyFerryLinks trafik över Engelska kanalen har accepterats av Groupe Eurotunnel.
Nyheter
-
-
Byggstart nästa vår. Mark- och miljödomstolens besked innebär att Södertälje kanal och sluss ska byggas om och breddas samt att Mälaren ska muddras.
-
Husrannsakan. Åklagare har inlett en förundersökning kring Sjöfartsverkets upphandling av nya helikoptrar.
-
”Stor utvecklingspotential. ” Statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation satsar 25 miljoner kronor på att modernisera fyra hamnar längs Norrlandskusten.
-
Inga uppsägningar. För att förenkla och effektivisera organisationen lägger Kustbevakningen ner, eller flyttar, flera stationer längs med svenska kusten.
-
Upp och ned. Jämfört med förra årets första kvartal har godshanteringen ökat i hamnarna. Däremot pekar kurvan nedåt om man jämför med de tre närmast föregående kvartalen.
-
Nyförvärv. Martta VG är det senaste tillskottet i Meriaura-flottan.
-
Nya möjligheter. Tack vare ett nytt samarbete med P&O Ferries kan SOL Continent Lines kunder nu boka transporter även mellan Göteborg och Tilbury eller Teesport.
-
”Komplexa frågor. ” Handläggningen av skattefrågor för ombordanställda har flyttats från landets olika skattekontor till den nystartade Sjögruppen.
-
Mångmiljonaffär. Kanadensiska Inter Pipeline köper lagringsverksamheter i fyra hamnterminaler i Sverige, däribland i Energihamnen i Göteborg.
-
Hot om nedskärning. Om det finska nettolönesystemet för passagerarfartygsrederier försämras kan det bli utflaggningar till Sverige.
-
Mazovia ersätter Wawel. Polferries sätter in en ny färja på linjen Ystad–Świnoujście och ökar därmed lastkapaciteten på linjen med 60 procent.
-
"Extremt gott skick". Rederi AB Donsötank köper de två återstående helägda Neste-produkttankfartygen.
-
Dansk mässa i startgroparna. I höst är det återigen dags för Danish Maritime Fair som nu ska bli mer internationell och betydligt större än sist. Men i framtiden satsar mässgeneralen på en mässa i maj.
-
Premiär. Carnival beställer fartyg med LNG-drift. Två byggs i Åbo och två i Papenburg.
-
Letat köpare i ett år. Den mindre av Damen Götaverkens två dockor har sålts till ett reparationsvarv i danska Thyborøn.
-
Sanerat och bunkrat. Efter att ha fyllt på alla förråd och sanerats från eventuell smitta, har Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon, återigen gått till havs.
-
Villkorlig dom. Hovrätten har ändrat en tingsrättsdom och fäller en befälhavare ombord på fartyget Stenberg för grovt sjöfylleri.
-
MonaLisa 2. 0. Sjöfartsverket leder MonaLisa 2.0-projektet och söker nu befäl som vill testa systemet i Chalmers simulatorer.
-
”Viktig arbetsgivare. ” Att slå ihop Stena Lines Danmarks- och Tysklandsterminaler har visat sig vara svårare än väntat. Nu utreds andra alternativ.
-
235 meter tillåtet. Efter simuleringar har Helsingborgs Hamn fått tillstånd att ta emot fartyg upp till 235 meter. Nu ska bara kranspåren förlängas.
-
Ljusnande arbetsmarknad. Rederierna efterfrågar fler kockar, motormän, matroser och befäl. Idag finns bara hälften så många motormän på Arbetsförmedlingens lista.
-
Till kanalen. DFDS har lämnat ett bindande anbud till Eurotunnel gällande två färjor som går i trafik mellan Dover och Calais.
-
Avbrutna förhandlingar. Polska färjderederiet Polferries fortsätter att operera som ett statsägt rederi.
-
Vem är du? Sjöbefälsföreningens tillträdande vd Mats Jäderland om sin bakgrund till sjöss, sitt fackliga arbete och sitt nuvarande jobb på Wallenius Wilhelmsen Logistics.