Nya siffror. Den svenskregistrerade handelsflottan fortsätter att minska, samtidigt som svenska rederier disponerar allt mer utländskt tonnage.
Nyheter
-
-
”Finansierar sig självt”. Ett femtiotal organisationer och myndigheter har lämnat in sina synpunkter kring ett svensk tonnageskattesystem.
-
Är det något nytt på gång i år? Eva Mikkola-Karlström från förbundet Ålands Sjöfart berättar om Sjöfartens Dag 2015, som arrangeras på torsdagen i Mariehamn.
-
Mellan Genua och Palermo. Åländska Miranda avlastar italienska GNV:s färjor under sommarsäsongen.
-
Ökar effektiviteten. Maritim informationsteknologi utvecklas snabbt och har möjlighet att bland annat göra sjöfarten mer miljövänlig.
-
Delårsrapport. A.P. Møller-Mærsk-koncernen går framåt och redovisar en vinst på 1,6 miljarder dollar för årets första kvartal.
-
Färre passagerare. Passagerarvolymerna har minskat, men lönsamheten har förbättrats under första kvartalet, uppger Tallink Grupp AS.
-
Inga utsläpp. De stora bil- och passagerarfärjor och passagerarfartyg som går i åretrunttrafik på Östersjön är inga miljöbovar visar WWF-undersökning.
-
Lågsäsong. Viking Line redovisar förlust för första kvartalet 2015, men betydligt mindre än motsvarande period året innan.
-
Skrubberinstallation. Wagenborg låter installera hybridskrubber på två roro-fartyg i trafik mellan Sverige och nordsjöhamnar.
-
Första inline. Royal Caribbean låter installera den första inline-skrubberanläggningen av Alfa Lavals skrubbersystem PureSOx.
-
Ingen efterfrågan. CMP:s satsning på pråmskyttlar mellan Malmö och Köpenhamn blev en flopp. Efterfrågan har varit så dålig att projektet nu läggs ner.
-
Levereras 2019. Royal Caribbean beställer ett fjärde fartyg av Quantum-klass från Meyer Werft i Papenburg.
-
Första och andra. Mein Schiff 4 är Meyer Turkus första leverans, men det andra fartyget i en serie på fyra.
-
Gemensam portal dröjer. Single Window, det gemensamma fartygsrapporteringssystemet för medlemsländernas nationella myndigheter som EU krävt, blir inte klart i tid.
-
400. 000 kronor. Stiftelsen Sveriges Sjömanshus har haft sin årliga belöningsdag, där såväl matroser, båtsmän som sportkrönikörer belönades.
-
Modernisering. Byte av reglersystem för framdrivningen utgör sista etappen i livstidsförlängningen av isbrytarna Atle och Frej.
-
Samarbete Göteborg-Hamburg. Göteborgs Hamn har blivit medlem i Port of Hamburg Marketing. Medlemskapet ska ge Göteborgs hamn ett större nätverk.
-
”Bra för kontinuiteten”. Viking Supply Ships förlänger kontraktet med Sjöfartsverket för driften av myndighetens fem isbrytare i sju år framöver.
-
Ny bolagsordning. Viking Supply Ships AB minskar nettoomsättningen men förbättrar resultatet något första kvartalet 2015.
-
Gammal konflikt. Iranska myndigheter har släppt det tidigare beslagtagna containerfartyget Maersk Tigris.
-
Befälskurser. När Carnival Corporation nya avancerade simulatorcenter öppnas i Nederländerna 2016 kommer det att ha simulatorer från Transas.
-
Yngre och större. Stena Line byter ut Stena Scanrail mot Ask i samband med att de tvingas flytta från Frihamnen i Göteborg.
-
Fartyg och flygplan. Kustbevakningen har fått tillstånd av Regeringen att hjälpa till med flyktingsituationen i Medelhavet. Väntar på besked från Frontex.
-
Extrem. Årets isvinter är nu officiellt över – en isvinter som började sent, slutade tidigt och innebar ovanligt få insatser.