Tuffa tider. Den äldre capesize-flottan borde åtminstone halveras för att återfå lönsamheten inom torrbulk, meddelar Drewry.
Nyheter
-
-
Stopp. Nya riktlinjer för arbetet mot trakasserier och mobbning ställer krav på arbetstagare och arbetsgivare.
-
Oljeprodukter. Concordia Maritime tidsbefraktar P-MAX till Västafrika.
-
Uselt. Vidriga förhållanden för besättningen stoppar fartyg som skulle lasta i Varberg.
-
Nybygge. Räddningsaktionen för Kungsholm misslyckades, men nu planerar Johnny Sid att fortsätta där SAL slutade.
-
”Bra position nu”. Stena Bulk har namngivit det femte fartyget i IMOIIMAX-serien och de ser ljust på framtiden.
-
Långsiktighet. För att undvika tidigare misstag krävs nu innovation och samarbete inom olje- och gasindustrin framgår det av DNV GL-rapport.
-
”Glöm peak oil! ” Oljan fortsätter att driva världsekonomin och ingen effekt av Seca – det är några av slutsatserna från årets Executive Meeting.
-
YH-utbildning. Mariefred blir utbildningsplattform för nya ångmaskinister i Sjöskolans regi.
-
Namntävling. I över 300 svar föreslogs namnet Megastar för Tallinks nybygge för linjen Helsingfors–Tallinn.
-
Fler avgångar. Destination Gotland möter den hårdnande konkurrensen med fler sommaravgångar och extra lastkapacitet med roro-fartyget Gute under högsäsong.
-
Starkt. Allt utom tågtrafiken ökar i Ystad Hamn, landets tredje största passagerarhamn.
-
Förnyas. Viking Line bygger om passagerarutrymmen i tre fartyg för åtta miljoner euro.
-
Executive Meeting. BNP-tillväxten fortsatt stark i världen och Iran öppnar nya möjligheter.
-
Befäst position. Wallenius Wilhelmsen Logistics tar over samriskbolag med 10 anläggningar.
-
Expanderar. Cargotec stärker sitt engagemang på service- och mjukvarusidan genom företagsköp.
-
Uppgraderas. Wärtsilä levererar ny bryggutrustning och nytt reningsverk till The World.
-
Dramatik. Det var från början meningen att Silja Europa skulle bli röd men istället blev hon vit.
-
Tillbaka. I mars är Silja Europa åter i Tallinks trafik mellan Helsingfors och Tallinn efter en charter som hotellfartyg på södra halvklotet.
-
”Tidsfråga”. Ballastvattenkonventionen har ännu inte uppnåt full ratificering, trots den tidigare generalsekreterarens uttalanden.
-
Kritik. Två veckor efter id-kontrollernas införande kvarstår Scandlines beslut att kräva svenska staten på ersättning för de 25 miljoner kontrollerna kostar bolaget.
-
I täten. Världens första LNG-drivna containerfartyg har bunkrat LNG för första gången.
-
Förvärv. Rederi AB Gotland fördjupar samarbetet med Northern Offshore Services genom att köpa ytterligare tre fartyg.
-
Jordbävningssäkrat. HSS-färjan Stena Explorer såldes till Turkiet och blir nu ett kontor för turkiska Karmarine shipyard.
-
Nytt rekord. Största antalet passagerare någonsin reste över Tallinns hamn i fjol.