Strejken är över. Sjöbefälsföreningen fick igenom kravet på tarifflöner men tvingades backa i frågan om ett nytt gemensamt branschavtal.
Nyheter
-
-
Spillvärme. Det svenska företaget Climeon levererar utrustning för att ta tillvara spillvärme för elproduktion till kryssningsfartyg.
-
"Gillar inte". Vissa hamnar är djupt oroade över Sjöfartsverkets förslag till ny beräkningsgrund för avgifter.
-
"Klart intressant". Alfons Håkans berömmer den svenska sjöfartspolitiken och synar noga möjligheten att registrera två isbrytande offshorefartyg i Sverige.
-
Ny konkurrent. Efter lång väntan gör Gotlandsbåtens höghastighetsfärja HSC Express på torsdagen sin premiärtur från fastlandet till Visby.
-
Kryssning. Stockholms hamnar räknar med ett litet tapp i kryssningsanlöpen jämfört med förra året. Första besöket nästa vecka.
-
Strejk. Hamnarbetarförbundets avdelning 4 fortsätter strejken på containerterminalen i Göteborgs hamn som drivs av APM Terminals.
-
Finns behov. Möjligheten att etablera en LNG-terminal i Åbo hamn utreds åter.
-
"LNG-ready". Huvudmotorn i Ektanks nybyggen förbereds för drift med LNG.
-
”Äntligen! ” Högsta domstolen ger grönt ljus till byggandet av Stockholm Norvik Hamn, som kan börja byggas redan i år.
-
Stopp. Strejken i containerterminalen stoppar all verksamhet enligt APM Terminals.
-
Låsta positioner. Konflikten i skärgårdstrafiken blir allt värre. Fler fartyg har nu tagits ut i strejk och ingen lösning tycks vara i sikte.
-
Morsning. En bekant aktör inom sjörätten säger hej igen, Morssing & Nycander kommer tillbaka.
-
Ökad efterfrågan. Ett minskat utbud av bankfinansiering återspeglas i Svenska Skeppshypoteks verksamhet under 2015.
-
Samma linje. Stena Polaris får nya rutter men Concordia fortsätter på inslagen linje.
-
Viktiga beslut. Tuffa förhandlingar mynnar ut i renare Östersjön och ett första steg mot mindre CO2.
-
Årsmöte. Historiker ifrågasätter siffror på sjöfartens betydelse under Föreningen Svensk Sjöfarts årsmöte.
-
Toppmodern. Den bästa tillgängliga tekniken installerades på Kungsholm som levererades 1966.
-
Kompromiss. Tre av fyra Åbofärjor får fortsättningsvis köra 12 knop i en erosionskänslig del av Furusundsleden.
-
Protester. Enligt Stockholms Hamnar kommer de nya avgifterna att slå hårt mot kryssningstrafiken, men Svensk Sjöfart kritiserar slopandet av lotsrabatter.
-
Omstrukturering. Den finska koncernen Wärtsilä tvingas till omstrukturering för att klara en tuff marknad.
-
Ny ordförande. Föreningen Svensk Sjöfart har bytt ordförande och ytterligare tre styrelseledamöter.
-
Bore säljs. Efter 119 år av verksamhet säljer Rettig rederiet Bore till Spliethoff.
-
Ny order. Langh Tech får en betydande order på skrubberanläggningar till två kryssningsfartyg som byggs på Meyer Werft.
-
Svag marknad. Viking Supply Ships fokuserar på sin kostnadseffektivitet och stänger inom kort sitt kontor i Kanada.