Gränsbevakare. Kustbevakningspersonal från olika länder som ska delta i Frontex-operationer övar i simulator i Åbo.
Nyheter
-
-
Positiva siffror. Under det tredje kvartalet ökade godshanteringen inom flera segment i Göteborgs hamn.
-
Mycket pengar. Turistnäringen i Stockholm tjänar över en halv miljard på kryssningspassagerare.
-
”Prestigefyllt. ” Ingår avtal med Stena Line Scandinavia om att utbilda 250 befäl i Bridge Resource Managment.
-
Utspel. Ostkusthamnar i samverkan kritiserar myndigheten Trafikanalys för att underskatta sjöfartens potential att ta över gods från lastbilar. Håller du med?
-
”Avvägt beslut. ” Fortsatta id-kontroller i ytterligare tre månader på bland annat linjen Helsingborg-Helsingör.
-
Krängde. Oklart om underkänd Chalmers-livbåt finns på svenska fartyg. Ärendet tas nu vidare till EU-kommissionen.
-
Obligatoriskt. Från och med 2018 ska sjöfarten rapportera bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp globalt.
-
Vidgar vyerna. Arctech-varvet i Helsingfors vill komma in på marknaden för färjor och kryssningsfartyg.
-
Storaffär. Tre japanska rederier samlar sina containerverksamheter i nytt bolag. Väntas ta 7 procent av den globala containersjöfarten.
-
”Optimerar”. Startar helt ny linje mellan Göteborg och Rotterdam, samtidigt som man minskar kapaciteten på linjen Göteborg-Zeebrugge.
-
Ny affär. Concordia Maritime ingår ännu ett ”sale and leaseback”-avtal för ett av sina fartyg, som kan fortsätta sysselsättas i rederiets Suezmax-pool.
-
Frihandel. Från årsskiftet kan det bli enklare och billigare att skeppa varor till och från Kanada.
-
”Stordriftsfördelar. ” Smålandshamnar AB har nu officiellt tagit över driften av Västerviks hamn.
-
Tvåstegsraket. MEPC70 har accepterat NECA, nu är det upp till MEPC71 att definitivt besluta om genomförandet.
-
Snart klar. Innan årsskiftet räknar Scandlines med att ha slutfört sitt program med att förnya tonnaget på leden Gedser–Rostock.
-
Ny maxnivå. Konkurrensneutralitet hägrar med beslut på MEPC70 om global reducering av svavelutsläpp från år 2020.
-
"Miljövinst". Genom samarbete ska Team Lines och Thor Shipping & Transport flytta över gods från land till sjö.
-
Internationellt intresse. Efter larmrapporterna om kränkande behandling av ombordpraktikanter har en svensk online-utbildning i likabehandling tagits fram.
-
Skänker prispengarna. Årets SAN-pris delades ut på en välbesökt arbetsmiljökonferens, som arrangerades för tolfte året.
-
Tuff marknad. FKAB har mycket att göra tack vare aktiva Donsöredare, men vill stärka sin position på den danska marknaden.
-
”Fantastiskt roligt. ” Furetank och Älvtank utökar tidigare order och beställer ytterligare varsitt LNG-drivet tankfartyg från det kinesiska varvet Avic.
-
”Bästa lösningen. ” Containerterminalen i Köpenhamn kommer att flyttas från de inre delarna av Nordhavn till Ydre Nordhavn.
-
Uppåt och nedåt. Mer gods på linjen Helsingborg–Helsingör, men färre personbilar och passagerare – enligt rederiet på grund av id-kontrollerna.
-
Lovord. Hotar flagga om fartyg i Europatrafik om nya italienska cabotageregler införs. Har pratat med bland annat svenska infrastrukturministern om inflaggning.