Nyheter

  • Nordisk samverkan. Efter pandemin och Rysslands krigföring har Sverige och Finland har närmat sig varandra på många områden. Nu vill Stockholms Hamnar lyfta sjöfartens betydelse för att knyta starkare band mellan länderna och skapa ökad tillväxt i Östersjöregionen.

  • Byter jobb. Andreas Arvidsson, Sjöfartsverkets affärsområdeschef för lotsning, har bestämt sig för att byta jobb. Istället för lotsning kommer han att få ett toppjobb inom civilt försvar i Västra Götaland.

  • Utmärkelse. Under måndagen offentliggjorde Göta Älvklubben utmärkelsen Årets sjöfartsprofil, ett pris som i år går till Örjan Backman, styrelseordförande i koncernen Öckeröborgen.

  • Avgifter. Sjöfartsverket går mot ett underskott på nära 500 miljoner kronor för 2024. Den 1 januari 2025 görs höjningar av farledsavgiften och lotsavgiften, men redan nu flaggar generaldirektör Erik Eklund för ytterligare höjningar redan till sommaren.

  • Besättningsbyten. Sedan i somras har många sjöfarare, fartygsagenter och rederier upplevt stora problem vid besättningsbyten i många svenska hamnar efter Kustbevakningens skärpta regeltolkning. Men nu kan en vändning vara på gång genom att nio hamnkommuner ansöker om att bli gränsövergångsställen.

  • Order. Sirius Shipping har lagt en order på fyra nya produkttankfartyg på 7.999 dwt. Första fartyget i den nya serien – kallad Evolution 8K Hybrid Series – har beräknad leverans 2027.

  • Brand. Det svenska lastfartyget Sofia började brinna strax utanför Bornholm sent på torsdagskvällen. Besättningen på fem personer fick räddas med helikopter.

  • Klimat. Efter en pilotperiod lanserar det finländska teknikföretaget Langh Tech sina lösningar för koldioxidinfångning ombord (OCC) för kommersiell användning. Fyra bulkfartyg blir först ut med tekniken.

  • Specialfartyg. Sverige saknar idag egen förmåga att säkra fungerande infrastruktur till havs. Mot bakgrund av kabelbrotten i Östersjön larmar nu Svensk Sjöfart om för få specialfartyg med svensk flagg.

  • Inlandssjöfart. Sedan år 2020 har Skaw Shipping skeppat nära 4 miljoner ton tunnelmassor på Mälaren från bygget av motorvägen Förbifart Stockholm. Nu är tunneln färdigsprängd och resultatet blev ett av Sveriges genom tiderna största projekt på inre vattenvägar.

  • Ekonomi. Gotlandsbolaget har haft en stark sommarsäsong och nu pågår ett intensivt arbete för att ta över linjen Oslo–Fredrikshamn–Köpenhamn. Det framgår av bolagets kvartalsrapport. 

  • Elektrifiering. Vågen av elektrifiering inom skärgårdstrafiken fortsätter att dra över Sverige. Näst på tur står färjan Lasse-Maja som går i trafik till Marstrand i Kungälvs kommun. Men först behöver ersättningsfärjan Nisse uppgraderas.

  • Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppet att läsa utan prenumeration: Förutsättningarna för sjöfart och global handel har förändrats kraftigt de senaste åren. Frågan är hur sjöfarten kan skyddas i denna nya verklighet?

  • Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: När fartygen blir större vill Oresund Drydocks hänga med. Muddring och större docka står på önskelistan.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.