Förvärv. Utö Rederi, som kör skärgårdstrafik i Stockholms södra och sydöstra skärgård, har sålts till franska Transdev.
Nyheter
-
-
Fusioneras. Svenska Floatel och norska Prosafe, med varsin flotta av bostadsriggar, slår samman sina verksamheter. Målet är att skapa ett rederi som är starkare rustat för konkurrensen på offshoremarknaden.
-
Traditionell ceremoni. Viking Lines nya fartyg börjar ta form på varvet.
-
Första rapporten. Pia Berglund, nationell samordnare av inrikes sjöfart och närsjöfart, har lagt fram en handlingsplan med 62 förslag till åtgärder.
-
Två till. Bogserbåtsrederiet Alfons Håkans fortsätter att utöka flottan genom att köpa två svenska bogserbåtar.
-
Likabehandling. Cajsa Jersler Fransson är utsedd till Sjöfartsverkets likabehandlingssamordnare. Hon säger att cheferna är kulturbärare, det de tillåter sig blir tillåtet även för personalen.
-
Nytt nummer ute nu! I senaste numret av Sjöfartstidningen följer vi med farledstekniker på vårjobb, skildrar rekryteringssituationen och pratar sjöfart och miljö med professor Karin Andersson.
-
Nytt fartyg. Rekorddyra Celebrity Edge inleder sin första säsong på Medelhavet efter en vintersäsong i Karibien.
-
Ökar. Viking Line noterar i maj i år betydligt fler bokningar för sommarmånaderna än vid motsvarande tidpunkt i fjol.
-
Hamnstatistik. Enligt Trafikanalys färska statistik ökar godstrafiken i Sveriges hamnar. Passagerartrafiken minskar något.
-
Regnbågsflagg. Stena flaggar i regnbågens färger mellan den 1 och 16 juni.
-
Utlysning. Nu kan sjöfartsaktörer med projekt på temat hållbar sjöfart söka pengar från Energimyndigheten.
-
Ren hamn. Helsingborgs Hamn gör en funktionsupphandling för avfallshanteringen.
-
Vinnarnamn. Det nya fartyg som ska gå i par med Viking Grace på Viking Lines Åbolinje får det samklingande namnet Viking Glory.
-
Framtidsspaning. På ett Lighthouse-seminarium diskuterades vad branschprogrammet Hållbar Sjöfarts 150 miljoner kronor ska läggas på.
-
”Triggar varandra”. Sirius fyller 25 år i år och bjöd till fest i hamnen på Donsö.
-
Gå på sopor. Sex av Hurtigrutens fartyg ska konverteras till framdrift på en kombination av batterier, LNG och LBG gjord av bland annat fiskavfall.
-
Nytt projekt. Efter omfattande tester med rotorsegel inleder Bore nu ett samarbetsprojekt för att med hjälp av vindkraft alstra elenergi ombord på fartyg.
-
Växer. Enligt färsk statistik från Trafikanalys har antalet svenskregistrerade handelsfartyg om minst 100 brutto ökat med 13 under fjolåret.
-
Storaffär. Northern Offshore Group etablerar sig i Storbritannien genom att köpa ett rederi med 25 CTV.
-
Kollektivtrafik. Nyligen genomförda sjömätningar i Stockholms skärgård gynnar bland annat Waxholmsbolaget.
-
Debatt. KD ger sig in i debatten om sjöfartens utsläpp och framhåller att sjöfarten i jämförelse med andra trafikslag är mycket effektiv och att transporterna sker med en förhållandevis liten energiförbrukning.
-
Milstolpe. Nu är containerkajen i Stockholm Norvik Hamn färdigbyggd. En viktig milstolpe i bygget av den nya containerhamnen, som öppnar om ett år.
-
Fem procent. Efter en fem år lång testperiod kan Bore konstatera att rotorseglen på Estraden sparar mellan 5 och 6 procent bränsle.
-
Diger agenda. Förra veckans miljömöte på IMO:s högkvarter lämnade vissa frustrerade och andra optimistiska.