Från sjösättningen av Mardi Gras.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad | Passagerarsjöfart

Sjösättning av Mardi Gras vid Meyer Turku

Med kanonskott inleddes fyllningen av byggdockan och Carnival Cruise Lines nybygge. Mardi Gras får under helgen vatten under kölen.

Det är kanske missvisande att tala om sjösättning i traditionell mening. Det magnifika plasket när skrovet glider ner i vattnet saknas inom dagens skeppsbyggnad, med undantag för vissa mindre varv.

Kanonskott

Meyer Turku i Åbo brukar emellertid krydda sina sjösättningsceremonier med ett annat spektakulärt inslag. Ceremonin inleds med kanonskott med en replik av en antik fältkanon, bemannad av en kanonservis i karolinska uniformer. Så också denna gång vid kryssningsfartyget Mardi Gras sjösättningsceremoni. Kanonskottet var samtidigt startskottet för de två teamen som tävlade om vem som först öppnade var sin manuell ventil till dockan.

Float out

Under helgen, när dockan är vattenfylld, bogseras fartyget till utrustningskajen. På engelska brukar man använda termen ”float out”, vilket kanske bättre än sjösättning beskriver själva förloppet.

Mardi Gras, som får samma namn som det fartyg med vilket Carnival Cruise Line inledde sin kryssningsverksamhet 1972, blir med bruttot 180.000 det största i Carnival Cruise Lines flotta. Varvet uppger att leveransen äger rum i oktober detta år.

November i trafik

Mardi Gras har kapacitet för cirka 5.200 passagerare och inleder sin kryssningstrafik från Port Canaveral i Florida den 14 november 2020.

– Vi kan knappt vänta på att våra kunder ska få uppleva Mardi Gras. Fartyget blir enastående och är en verklig game changer som fortsätter den evolution av semesterupplevelser som Carnival erbjuder, säger Carnivals senior vice president of newbuilds Ben Clement.

LNG-drift

Mardi Gras är det andra fartyget som Meyer Turku bygger för Carnival-gruppen. Costa Smeralda, likaså med LNG-drift och bruttot 180.000 överläts till Costa Cruises i början av december.

– Mardi Gras blir vid leveransen det första som utnyttjar vårt nu beprövade LNG-framdriftssystem för kryssningsfartyg på den nordamerikanska marknaden, säger Jan Meyer, vd för Meyer Turku.

Följande nybygge på varvet blir ett systerfartyg till Costa Smeralda som ska levereras 2021. Därefter följer ett systerfartyg till Mardi Gras med leverans 2022 samt två kryssningsfartyg om 200.000 brutto för Royal Caribbean International 2022 respektive 2024. Däremellan levereras Mein Schiff 7, som är systerfartyg till Mein Schiff 1 och 2, till TUI Cruises 2023.