Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi

Nya turer kring Götaverken

Konsortiet som vill ta över Damen Götaverken är nu mitt inne i förhandlingarna med de holländska ägarna. Parallellt försöker likvidatorn sälja av alla inventarier. 

– I torsdags lämnade vi in vårt bud till ägarna i Holland, och sent på tisdagskvällen fick vi ett svar. Vi ska nu sätta oss ned och titta på Damens bud. Det är ett givande och tagande och vi får se om vi kan lösa det här på ett bra sätt, säger Jan Hermansson, talesperson för den grupp före detta anställda som ihop med ett okänt antal intressenter vill ta över Damen Shiprepair Götaverken i Götaborg. 

Jan Hermansson och hans bundsförvanter har nu några dagar på sig att fundera över ett motbud.

– I mitten av nästa vecka ska vi ge vårt svar till Damen. Då kommer vi att säga bu eller bä till deras bud.

Hänger i luften 

Fortfarande hänger mycket i luften när det gäller vem som ska betala för kommande miljösaneringar. Enligt Jan Hermansson är dock detta en fråga främst mellan de holländska ägarna och miljöförvaltningen hos Göteborgs kommun.

– Det är ju ett antal företag som har varit där, bland annat Celsius, Volvo och Saab, och exakt hur det ska lösas har jag ingen riktig insyn i. Det stämmer dock inte att Damen sagt nej till att ens undersöka miljön i området. Jag vet att Damen varit där alldeles nyligen och undersökt bottensediment och tagit vattenprover. Och helt klart är det mycket gamla synder som ligger och skräpar där – saker som inte Damen kan ta på sig till 100 procent.

Pågår parallellt

Samtidigt som de före detta anställda förhandlar med Damen fortskrider likvidator Morgan Halléns arbete med att sälja kranar, dockor och inventarier. Jan Hermansson är dock inte orolig över att inventarierna kommer att hinna säljas innan de själva får en chans att lämna sitt slutbud. 

– Försäljningsförsöken pågår parallellt med våra förhandlingar med Damen och är inget vi kan påverka. Men det är klart att de vill få ut så mycket pengar som möjligt, och då tror jag inte att de skulle få ut mer för dockor, kranar och inventarier än vad de skulle få vid en försäljning av varvet i sin helhet till oss.

Något nytt om passagerarfartyget Kungsholm IV och dess eventuella inblandning i Damen-förhandlingarna har i skrivande stund inte framkommit. 

Kommentarer

  • Anonymous

    Jag både hoppas och tror att vi kommer att ha ett varv kvar efter dessa turer med Holländarna. Det finns så mycket potential att kunna få en stabil och bra verksamhet.
    Gör om gör rätt så att säga.

    ——– Poseidon ——–

  • Besviken

    Holländarna är inte den stora boven i detta drama. Miljöansvaret är den springande punken. Rimligt är att ny ägare inte kan ta 100% av 100 års verksamhet. Man skall inte glömma att Göteborgs kommun har haft intresse i verksamheten tidigare och bör således också ha ett ansvar likaväl som Celisus, Volvo samt andra tidigare verksamhetsutövare. Tyvärr är det väl ganska tydligt vad den rödgröna röran anser om ett varv på en så värdefull mark som kan användas till cykelbanor, grönområden med en drös Caféer som alla arbetslösa kan sitta och fika på dagarna i ända.

  • Anonymous

    Nu är det ju så att kommunen inte har några som helst planer på att bygga/ använda marken inom en överskådlig framtid .

    • Anonymous

      Nej det får vi hoppas att kommunen inte skall agera byggare men nog tusan slickar sig fastighets exploatörerna runt mun om den tomten skulle bli ledig!

  • Chiefen

    Det där med c/v Kungsholm skall ligga vid City varvet. Vad är vinsten med det läget om jag får lov att fråga! Skall folk sov ombord? I så fall varför vid en arbetsplats som har dygnet runt verksamhet. Mig veterligen så är det bara sjöfolk som inte bryr sig om största möjliga tystnad ”för vi skall sova”. Och eventuella färgdimmor och lackskador på c/v Kungsholm. Och inte är varvet ett centralt läge precis. Och händer det en olycka med något inne liggande fartygs reparent som brand, explosion eller dyligt då skall obehöriga vara så långt bort som möjligt. Ett skepps varv är ingen bra hotell plats precis. Så glöm den fantasin eller vad nu journalister tycker om att skriva om. Säkerhet krav måste alltid uppfyllas men det kanske man inte behöver ta hänsyn till när fantasin flödar över.

    • Mats Isaksson

      Det är tänkt att Kungsholm ska ligga vid uppläggninsgkajen, där som Baltic Print och Breant låg en längre tid. Inte intill dockan, utan på väldigt säkert avstånd – nsät intill väldigt avstånd..
      Uppläggningskajen ligger ca 700 meter från Hotelll Radisson Blu på Lindholmspiren, så läget är nog ganska bra nära Chalmers Science Park.

  • Anonymous

    Inga nyheter vad som händer?

  • Jörgen B Karlsson

    Hur i hela världen ska 20 anställda klara av att driva ett Varv som de senaste åren gått med brakförlust och ägarna har varit tvungna att skjuta till kapital, ett antal miljoner per år, för att verksamheten ska drivas runt??? Vilken bank är villig att låna ut kapital till inköp etc? Vem ska ragga jobb? Götaverken har idag inte de ISO certifikat som kommer att krävas , ex ISO 14000 , svets certifikater, etc, Underhållsbiten är väldigt kostsam , dockorna kräver underhåll, traverser och kranar är besiktningspliktiga och dyra i drift etc etc. Finns det ingen ledning med utbildning som har framtidsvisioner och ett brett kontaktnät så är detta bara ett stort luftslott. Tyvärr , jag låter negativ , men det jag skriver här är samma som vem som helst som har erfarenhet att driva företag skulle skriva.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.