”Ny Göta älv-bro inget hinder för sjöfarten”

Kommunstyrelsen i Göteborg har tagit beslut om att bygga en ny Göta Älv-bro. Bron byggs strax uppströms den nuvarande. Det blir en öppningsbar mellanbro med ”lägsta möjliga höjd”. Bron är öppningsbar och har en segelfri höjd om 10-13 meter. Göta älvbron har begränsad livslängd. Senast 2020 ska den vara ersatt och bygget av den nya bron bör inledas senast 2015, meddelar kommunstyrelsen.De borgerliga partierna ansåg att en lågbro som endast öppnas nattetid skulle utgöra ett stort hinder för sjöfarten. – Vi är nöjda med förslaget, det säkrar sjöfartens intressen, säger Helene Odenljung (FP) och Jan Hallberg (M), till Göteborgs-Posten.Kostnaden för den nya Göta älvbron och Bangårdsförbindelsen kan sammanlagt uppgå till mellan 4,3 och 4,9 miljarder, beroende på vad det fortsatta detaljplanearbetet visar.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.