Fyra laddare med plats för åtta bilar vid varje avgång har installerats på de båda elfärjorna, Aurora och Tycho Brahe. Det innebär att upp till 260.000 elbilar om året kan laddas på sträckan över Öresund. Spänningen är så stark att hybridbilar inte kan använda de nya snabbladdarna.
Ser stor efterfrågan
– Andelen elbilar ökar hela tiden och ju fler bilar som kör ut på vägarna, desto större behov av snabb och flexibel laddning. Eftersom laddaren är så effektiv kan elbilsägaren spara en hel timme genom att spendera 20 minuter på färjan, säger Molslinjens vd, Kristian Durhuus i ett pressmeddelande.
De nya laddstationerna invigdes av Sveriges Infrastrukturminister Andreas Carlson och Danmarks Transportminister Thomas Danielsen ombord på färjan Tycho Brahe.
– Det är bra att laddinfrastrukturen byggs ut mellan länderna. Ett viktigt initiativ som påskyndar omställningarna, sa Andreas Carlson till SVT Nyheter.
Laddas med grön el
Sedan tidigare är det möjligt att ladda elbilar på vissa färjor, men enligt Molslinjen som driver Öresundslinjen är det här den första gången laddningen sker på grön el från vind-, sol eller vattenkraft. Strömmen till bilarna hämtas från batterierna på färjorna Tycho Brahe och Aurora, som varit batteridrivna sedan 2018. Enligt rederiet används endast grön, förnybar el som skickas till batterierna på de två färjorna och delar på så sätt kraften med bilarnas batterier.
Laddstationerna ombord är på 150 kilowatt, och resenärer rekommenderas att reservera laddplats före avgång.