Norsk koncern blir majoritetsägare i Transatlantic

Den norska investmentkoncernen Kistefos blir ny majoritetsägare i Transatlantic. I uppgörelsen blir Transatlantic ägare till 100 procent av offshorerederiet Trans Viking, betalning sker med nyemitterade aktier i Transatlantic. Genom detta får Kistefos strax över 50 procent av rösterna och kapitalet i Skärhamnsrederiet. Samtidigt tillför Kistefos SEK 150 miljoner till Trans Viking. En extra bolagsstämma ska hållas den 22 september för ett slutgiltigt beslut bland aktieägarna. Transatlanticaktien steg på Stockholmsbörsen efter beskedet. Ny ordförande för Transatlantic föreslås bli Christen Sveaas, ägare av Kistefos. Den nuvarande ordföranden Folke Patriksson föreslås bli vice ordförande.– Transaktionen innebär att vi etablerar en gemensam industriell plattform för våra offshoresatsningar, säger Christen Sveaas i en kommentar. – Transatlantics ambition är att utveckla offshorebiten, framförallt arktisk offshore. Vi ser väldigt stora möjligheter på lönsamhetssidan. Snart får vi ett hundprocentigt ägande av alla våra offshorefartyg och de är uthyrda på längre och lönsamma kontrakt, säger Transatlantics t.f. vd Stefan Eliasson, till Svensk Sjöfarts Tidning.Under 2010–2011 förväntas flera av de större oljebolagen att skriva kontrakt med leverantörer för framtida prospektering i mycket känsliga områden i Arktis, här hoppas Transatlantic på framgång.Enligt Stefan Eliasson har 50/50-ägandet av Trans Viking inte varit optimalt.– Vi har diskuterat detta i 1,5 års tid. Nu väntar stora åtaganden och flottan växer, vi behöver skapa en tydlighet gentemot marknaden. Internt får vi också en bättre beslutsgång och en mer samordnad organisation. Genom affären stärker vi också företagets balansräkning.Runt 75 procent av balansräkningen kommer efter affären vara exponerad mot offshoreverksamheten.Trans Viking kontrollerar fem ankarhanterare och har ytterligare tre enheter i beställning på Astilleros Zamakona-varvet i Bilbao, Spanien. Det första fartyget i serien om fyra isklassade ankarhanterare, Loke Viking, levererades i maj. Efter leverans påbörjade hon sitt uppdrag för Capricorn Energy Ltd. utanför Grönland, tillsammans med Balder Viking, byggd 2000 och Vidar Viking, byggd 2001. Fartygen assisterar Stenas borrigg Stena Don och borrfartyget Stena Forth som chartrats av energibolaget Cairn för borrningar i Disko West-området väster om Grönland. Arbetet genomförs under sommarsäsongen i juni–oktober. Upp till fyra prospekteringshål skall borras i Buffin Bay-bassängen där ingen prospektering genomförts tidigare.Loke Viking kommer i november påbörja ett kontrakt med arbete i Barents hav för Statoil.Trots att affären lägger stort fokus på offshore betonar både Stefan Eliasson och Folke Patriksson att planen för affärsområdet industrial shipping ligger kvar.– Vi gör förvisso en väldigt stor satsning på offshore men den övriga flottan lever sitt liv och ska också utvecklas, säger Folke Patriksson.– Vi behöver göra vissa omstruktureringar, men jag kan inte säga om flottan kommer att öka eller minska. På senare tid har vi både tillfört tonnage men också gjort oss av med tonnage. Sen är det så att vi får en ny majoritetsägare och de vill säkert ha sitt folk i styrelsen, och de kan ju komma med nya idéer om strategier och mål, säger Stefan Eliasson.Transatlantic är ett i raden av svenska rederier som får utländskt majoritetsägande, men Folke Patriksson tycker inte att det är särskilt dramatiskt.– Sjöfarten är väldigt internationell och stora delar av den övriga industrin också, titta på Volvo som numera är ägt av ett kinesiskt bolag. Det viktiga för svensk sjöfart är att behålla klustret och verksamheten i Sverige, och det vill vi göra.Transatlantic redovisade en förlust på 85 miljoner kronor före skatt för första kvartalet men tack vare en återföring av norsk tonnageskatt som en konsekvens av den norska högsta domstolens beslut i skattetvisten landade resultatet efter skatt på –3 miljoner kronor. Affärsområdet Industrial Shipping redovisade en rörelseförlust på 60 miljoner kronor. Förlusten inom offshore/isbrytning stannade vid tolv miljoner kronor.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.