I veckan som kommer reser Norges Rederiforbund, norska myndigheter och IMO till Bangladesh för att träffa landets upphuggare. I maj kommer en ny internationell konvention om upphuggning att antas när Marine Environment Protection Committee (MEPC) håller sitt 58:e officiella möte. Rederiforbundet arbetar nu intensivt för att Bangladesh fortare ska kunna ratificera den kommande konventionen.– Rederiforbundet vill diskutera med upphuggarna om vilka kriterier som är nödvändiga att uppfylla fram till att konventionen träder i kraft och göra det acceptabelt för norska rederier att hugga upp i Bangladesh, säger Rederiforbundets representant i delegationen Terje C. Gløersen.I september kom det fram i norska medier att situationen för arbetare på upphuggningsanläggningarna i Bangladesh är oacceptabla. Norska rederier utpekades för att inte ta ansvar för hur deras fartyg huggs upp. Norges Rederiforbund svarade i ett offentligt brev på medierapporteringen. – Förhållandena som påvisas är inte förenliga med de standarder vi önskar att norska rederier ska hålla inom områdena miljö, säkerhet och socialt ansvar, skrev rederiforbundets vd Sturla Henriksen.I brevet framhölls att rederiforbundet tagit initiativ inom IMO för att utveckla det internationella regelverket för upphuggning av fartyg.I studien ”Childbreaking yards” som presenterades i EU-parlamentet i fjol slogs det fast 25 procent av arbetarna på upphuggningsanläggningarna i Bangladesh är barn.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.