Nedisning bakom förlisningar

Pontonkranpråmen Pontus och mudderverkspråmen Envira som den 24 mars sjönk ost om Häradsskär i höjd med Valdemarsvik lokaliserades några dagar senare av Kustbevakningen. Bogserbåten Frigga skulle bogsera pråmarna till Frederikshavn från Stockholm, men i det hårda vädret kantrade pråmarna. En tredje pråm som också bogserades klarade sig.– Det hårda vädret kom plötsligt och oväntat med snöstormar, tio minusgrader och vindar på 15 meter per sekund, pråmarna är inte gjorda för detta väder, säger en bedrövad Johan Reistad från Baltic Mammoth AB som äger pråmarna och Frigga, till SST. Rederiet har ännu inte bestämt om pråmarna ska bärgas eller inte.– Vår uppfattning är att pråmarna kantrade på grund av nedisning, de blev för tunga.Kustbevakningen finns på plats i området för att övervaka eventuellt läckage, men enligt de senaste rapporterna från torsdag har det inte flutit upp någon olja från pråmarna.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.